7 januari 2014

Som en skållad råtta



Ja visst heter det så, stressad som en skållad råtta om jag inte missminner mig. Ja alltså frun har idag börjat på sitt nya jobb jag hade lovat ta mig hem i tid idag för att laga middagen men givetvis hinna träna innan densamma. Det vart taajt! Igång med träningen strax efter 15 närmare bestämt 15:15 pip!
Ok passet skulle ta 1h40min, en timme in i träningen får jag ett sms från frun. Hon hade fått sluta tidigare första dagen såå... Jag stressade i onödan... Suck!
Men i alla fall, idag sa planeringen Tempo intervals och det godkändes av mig. Så efter uppvärmningen på drygt 10 minuter drog jag igång första sexan minsann. Det var lite pinsamt om man säger. Trots att det kändes rejält i benen och jag låg planenligt i effektzon 3 så var pulsen lååg. Jag börjar bli sliten så här en bit in i den andra tuunga veckan känns det som. Jepp! Minsann... Jag kände ju för övrigt av det igår på styrketräningen också att benen var rätt så möra. En hel vilodag är precis 1 vecka bort nämligen nästa tisdag. Jag kör alltså 3 veckors schema allt enligt min planering för en elitmotionär i 50-års åldern typ! ;-)
Detta innebär att den enda dagen utan cykelträning på de två tunga veckorna är på måndagar för då äre "bara" styrketräning ju. Så tisdagen på återhämtningsveckan är rätt skön när man känner sig en aning sliten...
Under 300 watt rent av 297,7 watt(3,4 w/kg) Jisses! Å pulsen då bara 121,7(73%)?!?!
Ok inte mycket bättre på andra intervallen, inte heller tredje eller fjärde?!?!
Men då flög faan i mig, nä nu djävlar! Blev rent ut sagt förbannad på mig själv...
På den femte intervallen fick jag upp snittet till 342,4 watt(3,9 w/kg) pulsen nu på 131,1(79%) och maxpulsen skrämdes upp i hela 147,2(89%)! Sjätte å sista sexan, ännu mer förbannad över mina trötta ben körde på max vilket gav 360,7 watt(4,1 w/kg) 136,4(82%) i snittpuls samt 157(95%) BPM!
Totalsnittet för sexorna: 328,2 watt(3,7 w/kg), 128,4(78%) i puls samt 94 RPM i kadens!
Hela passet på 1 timme 40 minuter, 236 watt(2,66 w/kg) 115(69%) BPM i snittpuls och max som sagt 157(95%) BPM, kadensen 90 RPM exakt!


6 x 6 min tempo intervaller
Så slutet gott allting gott.
Ser dessutom att min form(CTL) börjat stiga igen efter att ha legat länge länge runt 100! Nu på 118! Att jag börjat köra tuffa pass märks dessutom på att mitt TSB värde är negativt det också första gången sen 15:e augusti faktiskt! Vilket innebär i mina ögon i alla fall att jag tränar på bra! Nästa veckas återhämtningsvecka kommer lägligt!

2 kommentarer:

  1. Hej, jag skulle vilja använda bilden av den skållade råttan. Är bilden din?
    Tacksam om du kontaktar mig.
    Hälsar // Margareta Ellnebo tel: 076-8369008

    SvaraRadera
  2. Tyvärr inte!
    Jag vet heller inte vem som ursprungligen ritat den springande råttan heller.
    Den finns på flera bloggsidor.
    Jag tror jag hittade den via google: running rat

    SvaraRadera