11 september 2023

Byte av vevparti på landsvägshojen

Ja Stefan tog på sig att försöka byta mitt sunkiga Praxis Works vevparti på landsvägshojen till ett Shimano 105 istället. Ja först så skulle vi skruva bort Praxis Works vevlagren från cykeln vilket visade sig inte vara det lättaste. Stefan hade redan införskaffat sig de 2 adaptrarna som behövdes för att sedan med ett spärrskaft skruva av lagret på vänster sida som är 30mm med adaptern som satt väldigt dåligt så var det omöjligt att få det att släppa men när Stefan satte på rätt hylsa på skruvdragaren med tryckluft så fick vi till slut lös vevlagret och kunde gänga av det. Sedan var det dags för vevlagerhylsan på höger sida som är 28mm därav specialadaptrar för att kunna skruva bort vevlagren, nu vart det om möjligt ännu svårare hur vi än höll och tryckte på med adapterhylsan så ville det inte släppa adaptern började se sliten ut och vevlagret satt som berget. Då tog Stefan fram stora rörtången och sa om det inte släpper nu så vete fan hur vi ska få lös det. Jag höll hårt i cykeln och Stefan greppade hylsan nöp ihop rörtången och vred, nuuu släppte äntligen fanskapet!!!  Nu var det bara rengöra lagerkoppen ordentligt samt fetta in densamma. Därefter skruva på Shimano Ultegra SM-BRR60 vevlagret för 24 från cykelkraft först på vänster sida sedan på höger sida passade perfekt! Nu på med vevpartiet Shimano 105 FC-R7000 52/36 från cykelkraft det också! Justera in framväxeln till det nya vevpartiet sedan var allt på plats och växlarna satt som de skulle perfekt! Återstår att testköra hojen någon dag framöver. Men nu är det med största sannolikhet slut med knakandet från vevpartiet. Är så nöjd nu, kostade mig runt 2000:- med vevlager och vevparti istället för att börja sälja bort hojen och köpa något annat.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar