22 februari 2018

Har legat lågt med träningen tills idag!



Av en orsak som jag först inte tänkt skriva om men jag ändrar mig och tänker berätta varför, ja kanske fler än jag som har dragits med samma åkomma. När jag var på ortopedkliniken i december och skulle få i ordning remissen till operationen av armbågen så togs det ett blodtryck som var högt, väldigt högt! Det kändes inte något speciellt men jag har haft "känningar" av dubbelslag och så när jag suttit och tränat. Men nu när jag förra torsdagen skulle opereras så hade jag samma höga blodtryck! Så efter hemkomsten har jag tagit det lugnt och har idag träffat läkare på Hälsocentralen i Gammelstad. Det besöket var guld värt! De gjorde ett EKG som visade helt normala värden. När jag sedan gick igenom mitt intag av föda och dryck så kom vi fram till att jag dricker alldeles för mycket kaffe! Massor för mycket! Vid 300 mg koffein så är man över gränsen och just koffeinet drar ihop blodkärlen vilket alltså ger ett högre blodtryck! Min kaffekonsumtion låg hööögt över 300 mg i koffeinmängd. Högt blodtryck, dubbelslag, hjärtflimmer och även vätskebrist! Jahaja! I stort sett alla mina symptom... Så med det i bagaget så blir det till att drastiskt dra ner på kaffekonsumtionen. Enligt läkaren som själv var löpare och hade haft samma problem som jag så bör man inte dricka mer än 2-3 koppar kaffe per dag. Det är runtikring 80 mg koffein i varje kopp!
Jag kan alltså återgå till träningen på allvar igen efter att ha fått reda på vad som felas mig... Så skönt så!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar