3 januari 2015

Snöskottning å cykelträning



Ja det har varit en rätt aktiv förmiddag för mig idag. Frun ont i ryggen så jag tog själv hand om snön imorse den var tung! Men men det är bra träning det med ju :-)
Nå efter närmare timmen ute så gick jag in svidade om och satte mig på trainern för uppvärmning inför ett 60 minuters högeffekt pass! Kände direkt på uppvärmningen att detta skulle bli jobbigt! Å det blev det också mina ben är helt rökta efter gårdagens tunga styrketräning där jag körde fem benövningar på tunga vikter dessutom! Nä insåg ganska omgående att idag fick gubben köra nått lättare det var då jag började snegla på mtb å tänkte att om man skulle försöka sig på ett pass utomhus ändå snösvängen har nog röjt de flesta vägar nu. Sagt och gjort behöll kortärmat och cykelbibsen på mig å drog bara på mig ett lager till med kläder sen på med vintercykelskorna och neopren överdragen å så ut! Så skönt och roligt pass jag fick mig så det var nästan inte sant!!!
Satte iväg efter cykelvägen mot Gammelstad vek in på övägen utemed älven upp till Gammelstads centrum därifrån vidare upp till kyrkan sedan gamla Bodenvägen åter till byn. Ner till färjeläget upp igen vidare runt Norra därefter åter till Byn å hem!
Bra träning trots låg puls det tog emot hela vägen upp till Norra innan jag vände hemåt fick förklaringen nu 5-12 ms motvind, jihaa!!! Det var därför det gick så mycket fortare hemåt å jag som trodde hjärnhästen ville in i garaget igen ;-)
Träningen blev 25 minuter på trainer kalla det uppvärming!

Trainer
Efter den insatsen drog jag igång utecyklingen på 29:ern

Medeldistans på mtb:n
Fruktansvärt nöjd med dagens träning trots rökta ben kom ändå upp i totalt 2h10min.Tycker ändå jag fick ut mycket av min träning tack vare utepasset där jag trots lååg fart fick jobba på rejält i modden och den tuffa motvinden snittade 150 watt allt enligt Strava. Tur det var plusgrader annars hade vindfaktorn gett - 20 grader ungefär :-)
En notering är att jag inte observerat att kadensmätningen var borta i närmare 2 mil så det är därför jag har så grymt låg snittkadens. Jag gick faktiskt omkull efter bara 2-3 km i snömodden utefter övägen som förvånande nog var enda vägen som inte var snöröjd???  Men i och med att det var just snömodd så gick det kanske 12-13 km/h då slår man sig inte bara lägger sig så där snyggt i snöslasket låg faktiskt kvar en sekund eller två å skrattade för det måste ha sett rätt komiskt ut när man gick omkull i slow motion  :-)
Måste varit där jag slog till kadensmätaren så den inte kände av magneten på vevarmen. Ok good so far! Kvar att köra imorgon enligt planeringen är 2:18 steady, moderat effort enligt trainingpeaks!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar