13 december 2014

Ett mtbpass det blev!

Dåligt ljus men ni får en ide om hur man ser ut när man kör vinterträning

Mina funderingar stämde, jag trodde nysnön skulle göra eventuell is sträv så det skulle finnas fäste för att hoja ute idag å det gjorde det nästan överallt!
Inledde passet med att hoja ner till storheden för att därifrån cykla upp till Gammelstad å hägnan sedan ut till Norramark, sjukhuset upp till färjevägen. Där vände jag (hade först tänkt ut till Norra Sunderbyn för en tur runt byn där)för nu hade det börjat snöa ymnigt å då vill i alla fall inte jag vara ute på vägarna vet av erfarenhet att man syns väldigt dåligt i snöoväder trots belysning och reflexer. Hittade en ny väg vid soptippen som tog mig till Norramark det var där det hände det som hände, precis innan jag svängde åter mot sjukhuset så vare en sån där isvalk längsmed körbanan, de är lömska väldigt lömska!
Jag hann inte styra undan utan cyklade rätt på den höga kanten å svisch så låg jag där på vänster sida!!! Vinters första vurpa! Men hann tänka håll kvar i styret som Stefan brukar säga. Så jag gjorde det gick ned på vänster sida som sagt slog först i med höften. Å vad har jag där då? Joo mina fina dh byxor med skydd för höft och korsrygg. :-) Slog sedan i med vänster armbåge, gjord det ont då? Näää! För vad har jag där joo min fina dh tröja med armbågs-, bröst- och axelskydd!
Gled sådär 2-3 meter ställde mig bara upp och fortsatte cykla. Det gick väl i 19-20 km/h inte ont någonstans inte, skydd väl värda kan jag säga utan tvekan!
Passet då jo det blev 32,43 km(som jag tänkt skulle vart minst 40 km), 1:38:31, 127 hm, 156 watt, 123(72%) BPM och 72 RPM i kadens!
Ett härligt pass i lagom tempo men med ett tungt  före pga snön ovanpå isen, synd bara att det började snöa igen annars hade jag gärna fortsatt ett tag till. För övrigt veckans första träningspass utomhus, det har ju varit så förbålt halkigt att det inte är sant!
Nu ska det enligt klart.se sjunka ned till dryga tio minusgrader imorgon för att på måndag vara plus två grader igen... Ingen ordning på vinter alls...

Bra 1,5 timmes utomhuspass




4 kommentarer:

  1. Härligt du lär dig, dels att inte släppa styret och dels att landa på vänster sida, men passa dig så du inte trasslar till högersidan igen

    SvaraRadera
  2. Nädå! Ska tänka på det du! ;-)

    SvaraRadera
  3. Ja, du verkar ungefär lika snygg som jag när jag tar mig ut vintertid.

    Ungefär som du beskriver hamnade jag i backen förra veckan. Jag tänkte också rätt och höll kvar i styret. Dock hade jag inte dina fina grejer, och fick en del ont. Verkar som du handlat riktigt fina stuff som gör nytta.

    Alltid skönt när man fortfarande är hel trots att man synat backen.

    SvaraRadera
  4. Jepp! Visst är vi snygga i vinterskruden... :-)
    Ja det måste jag säga de var väl värda sina 1000:- i dag!
    Båda skydden fick ta emot smällen när jag landade på vänster sida.
    Å ändå cyklade jag med 1600 lumen på framlyktan. Men trots det hann jag inte väja undan för bilspåret!!! Å fort gick det ju inte.
    Nä jag håller nog med din spinningledare ändå på vintern cyklar man inte ute för då gör man illa sig!
    :-)
    Å gör man inte illa sig så far luftrör trots värmeväxlare illa. Sen så gillar jag inte att man inte kan ösa på det blir alldeles för lååg intensitet på träningen.
    Fast liite kul är det ändå å hoja ute omväxling liksom.

    SvaraRadera