14 december 2014

Bonk training



Ja det var Ulf en kompis från Luleå CK som tipsade mig om detta något extrema sätt att förbränna kalorier mer effektivt! Jodå jag hittade en eller flera diskussioner om detta, här är en!
I alla fall efter uppvärmning på 30 minuter!!! Så  drog jag igång en timmes i effektzon 4 Lactate threshold! Jobbigt, jaha då något!
Gjorde på exakt 59:59 282 watt(3,24 w/kg), 136(80%) BPM och 99 RPM i kadens på 30 minutaren. Totalen för passet vart 2:00:03, 256 watt(2,94 w/kg), 129(76%) BPM, 97 RPM!


Bonk training

Sedan släppte jag efter på trycket å cyklade 30 minuter avstannande upp till 2 timmar körda. Nöjd med det in i duschen och därefter en efterlängtad frukost lunch, kallas visst brunch va!
Det jag läste in mig på i länken ovan är att man ska akta sig för att köra längre bonk pass än 90 minuter. Varför det då undrar vän av ordning? Joo det ska jag tala om för er, därför att efter cirka 90 minuter börjar kroppen att bryta ner muskler och proteiner för att få energi. Så det betyder att man tappar muskelmassa alltså. Inte bra, alltså inte längre än 90 minuter. Jaja jag vet jag körde 120!! Hade inte läst artikeln förrän nu när jag sökte fakta till min blogg är mitt enda försvar, ja sedan så körde jag rätt lugnt innan jag drog igång zon 4 träningen... Så jag kan nästan räkna bort de 30 första minuter alltså körde jag 90 basta! :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar