11 oktober 2014

Rullpass

Mmm! Det var lugna gatan förutom 30:e till 40:e minuten då jag öste på rejält!
10:06, 344 watt(4,04 w/g), 151(89%) BPM och 86 RPM! Så nog tål jag mer än 330 watt som det blev när jag inte fick upp watten på trainern i effektläge under min VO2max test...

Rullpass
Hittade för övrigt en intressant sida där ni kan läsa om drag forces, finns på den allt för tidigt hädangångne Sheldon Browns sajt!
Som denna bild säger väl en hel del va!


Om jag nu ser rätt så säger denna graf att när man med en aerocykel likt våra tempohojar behöver generera cirka 300 watt för att hålla 40 km/h så behöver man med en "vanlig" racer hela 360 - 370 watt för att hålla samma hastighet dvs 40 km/h!!!
Vidare fick jag lära mig att det vid cirka 12 km/h är jämt skägg mellan rullmotstånd och luftmotstånd sen blir luftmotståndet snabbt värre ju högre hastigheten blir... Men det visste ni väl alla eller hur? ;-)
Tidsvinster att göra på ett 40 km:s tempolopp

  • Ta bort vattenflaska och flaskhållare, 26 sekunder.
  • Rakade ben, jorå det betyder visst en del :-) 5 sekunder.
  • Lycra aero skoöverdrag, 13 sekunder.
  • Tempodräkt, 29 sekunder.
  • Tempohjälm, 47 sekunder.
  • Aero framhjul, 44 sekunder.
  • Disk framhjul(tror inte man får ha det längre), 66 sekunder.
  • Aero bakhjul, 18 sekunder.
  • Disk bakhjul, 33 sekunder.

Sen tror jag att största tidsvinsten är aerosittställning på tempohojen alla gånger!!!

4 kommentarer:

  1. Gold Rush?
    Låter som om det gick snabbast, vad det nu kan va??

    SvaraRadera
  2. Ja du det undrade jag också så jag sökte rätt på information.
    Det är en sittcykel!!! De är alltså snabbare än våra hojar???

    SvaraRadera
  3. eeehhhh, vad är våra cyklar då? Ståcykel?

    SvaraRadera
  4. Ja säg det Stefan säg det??? ;-)

    SvaraRadera