12 januari 2014

Distanspass i effektzon 2 och 3

Ett riktigt härligt långpass på trainern ;-)
Nåja det blir nog bra i slutänden i alla fall. Det kändes faktiskt riktigt bra jag värmde upp i 12 minuter innan jag drog igång en timme på 53/16!
Det blev 232 watt(2,64 w/kg), 116/70%) BPM och 93 RPM.
Efter 1h12min växlade jag ned till 53/15 för nästa timme!
Det blev 276 watt(3,14 w/kg), 123(74%) BPM och sammalika med kadensen på denna timme dvs 93 RPM! Efter det cyklade jag bara in 2000kcal på trainern innan jag klev av efter ganska exakt 2 timmar 23 minuter!
Sen en notering, pulsen som försvann ja ni ser den runt 1h30min! Det beror inte på att jag tillfälligt fick ett hjärtstopp ;-) Utan att jag helt enkelt klev av trainern och bytte batteri i pulsbandet för att pulskurvan på trainern började leva sitt eget liv. Ja ni ser att batteribytet inte hjälpte ett dugg i och för sig men bytt är bytt :-/


Efter två riktigt tunga veckor kommer det nu en lugn å fin återhämtningsvecka. På bara 7 timmar :-)
Denna vecka blev det, 8 träningspass fördelat på 2 styrke- och 6 cykelpass. Styrketräningen 2:23:34 och cyklingen 10:26:22 vilket ger mig veckans totala träningstid: 12:49:56!
Planerat var 12:30... Jag var alltså liite över målet denna vecka också men inte så farligt tycker jag bara 20 minuter ju ;-)
Imorgon "bara" styrketräning! Inget cykelpass förrän på onsdag då! Känns faktiskt liite konstigt! Men så är planeringen från trainingpeaks. Tisdag helt å hållet en vilodag jag borde nästa söka ledigt från jobbet å bara ligga kvar i sängen liksom ;-)
Sen ställer jag även om lördagspasset nästa helg från 30km all out! Till test 30km istället. Eftersom jag förra viloveckan nådde drömgränsen under 40 minuter så ska jag nu ställa om till att köra som planeringen säger och det är enligt följande: TTT värm upp 20 minuter höj pulsen tills den är 10 slag under LTHR(tröskelpuls) kör sedan TTT på mellan 9-11 slag under LTHR! Cykla en given sträcka, planeringen säger 3miles notera tiden! Jag kommer givetvis att bromskaliberar, ha samma däcktryck och även samma växel när jag kör TTT testet! Detta alltså nästa lördag.
Det är givetvis tiden som ska bli bättre ju bättre tränad man blir :-)
Vi får väl se, men det kommer definitivt att bli lättare än mina 30km all out ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar