10 juni 2020

Ortopedläkaren har talat

Så har jag fått träffa även ortopedläkaren som tyckte att benet såg bra ut. Rent medicinskt så ser det bra ut och den extra del som syns strax under knät trodde läkaren är ett fäste till skenan alternativt broskbildning. Sedan operera eller inte? Där så berättade han att en borttagning av skena med skruvar och fästen blir jobbig. Det är enkelt att sätta dit materialet men att ta bort är mer komplicerat därför att med sårläkning och den tid som gått så blir det rätt komplicerat att frilägga materialet för borttagning. Det innebär även en rätt jobbig period efter en sådan operation till detta risken med infektioner. Så får jag inte besvär som hämmar mig eller att infektionen blossar upp igen så är rekommendationen att låta materialet sitta kvar i benet. Att rörligheten i fotled och ben skulle bli bättre efter att ha plockat bort materialet menade läkaren inte alls stämmer snarare tvärtom. Svullnaden som jag har kan komma att kvarstå det vet man inte förrän om några månader minst. Men i sig är inte svullnaden någon fara den heller. Så jag kämpar vidare. Har fortsatt smärtor i ben och även i fotled inte så mycket i knäleden nu mer även om jag får vara försiktig i trappor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar