6 september 2017

Lite cykelkul så här på kvällskvisten!

Ja man roar sig på många sätt!
Först så kollade jag upp mina Sworks skor från 2013 med boaspännen som inte låser. Letade rätt på reparationskit på nätet och beställde dem...
Sedan kom jag på att jag inte har en aning om eller hur det funkar med kolsyrepatroner vid en eventuell punktering! Ja jag har ju cyklat omkring med kolsyrepatroner sedan i våras ju :-)
Så nu ikväll så offrade jag en patron i vetenskapens tjänst så att säga, min vetskap! ;-)
Släppte ut luften ur framdäcket på min trainerhoj i garaget och tog fram kolsyrepatron och regulator skruvade på patronen på regulatorn hörde hur det pös till när regulatorn gjorde hål på patronen och skruvade sedan på regulatorn på ventilen. Skulle det funka? Vred på vredet och swosh tog inte en sekund ens så var patronen tom och däcket pumpat! Snabbt skruva av regulatorn för annars pyste det ut luft! Tog fram golvpumpen och kollade trycket, jodå 6 bar fick jag i med kolsyrepatronpumpen! Missade nog lite med att skruva på regulatorn ordentligt då hade det nog tryckts in lite mer koldioxid i däcket, men klart ok! Däcket kändes definitivt körbart med det trycket. Nu läste jag någonstans att om man fyller ett helt tomt däck med koldioxid så måste man efter några dagar fylla det med luft från en cykelpump därför att koldioxiden läcker ut snabbare än om man pumpat med en vanlig pump vet dock ej om det stämmer. Men nog gick det snabbt att fixa punkan jämfört med en lite handpump alltid! :-)
Nu har jag den billigare varianten av kolsyrepump från Biltema som dock verkar fungera ok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar