17 januari 2015

Halvdistans

Jepp! Det blev ett mtb pass idag trots att jag bara har en tunn vår/höst jacka! Men det gick bra var bara sista 20 minuterna som det var riktigt kallt. Blöt inifrån och vind som gick igenom jackan kylde ner svetten, äckligt å kallt!!!
Men inget som en varm dusch inte kunde fixa efter passet. Nu blev det "bara" 1h31min lite drygt hade kört längre om jag haft en bättre vinterjacka definitivt!
Men jag är inte ledsen nähäädå! Vaffö ska jag vara det? Får ju göra det jag skattar ganska högt här i livet dvs cykla :-)

Började med att cykla ned till Gammelstad vidare till Storheden via cykelvägarna å därifrån kostigen ut till Karlsvik vidare till Gäddviksbron. Där hade jag tänkt cykla över till Södra sidan men si det gick ju inte eftersom snöröjningen plogat all snö från vägbanan mitt på bron ut på cykel- och gångvägen vid sidan av. Det gick alltså varken att gå eller cykla över med mindre än att man hade snöskor på sig?!?!?!
Ok, åter upp till Karlsvik in på cykelvägen tillbaka mot Storheden men nu via industrivägen upp till Kyrkbyn därifrån gamla Bodenvägen upp till Byn och hem. Började som sagt att frysa sista 20 minuterna annars hade jag nog gått för 2 timmar minst det var ju bara -2 grader idag och ingen vind att tala om aja det får bli en annan dag bara. Har faktiskt redan beställt en annan vinter cykeljacka om allt går som det ska har jag den redan någon dag nästa vecka hoppas på det i alla fall.
Dagens pass var inte bara easy peasy faktiskt vissa partier låg jag på rejält! Maxpulsen uppe i 154(91%) BPM så nog tog jag i allt!

Halvdistans
Snittade som synes 133(78%) BPM det är inte heller så illa och enligt Strava hade jag 185 watt(2,12 w/kg) på passet det kan nog stämma i stort! Tyngsta avsnittet var cykelvägen till Karlsvik å ned mot Gäddviksbron runt 1 mil totalt och 141(83%) 190 watt(2,19 w/kg) BPM 22 km/h och 79 RPM!
Passade på att fota hojen innan jag ställde in den i garaget efter träningen så här ser min ut när jag varit ute på äventyr vet inte om det syns men återigen drev snön in i bakdrevet så jag inte kunde använda mig av de 2-3 tyngst växlarna på slutet!
Kolla vattenflaskan! Inte lätt å ta sig en slurk från den inte helt igenisad med drivsnö från framdäcket trots skärm!



2 kommentarer:

  1. Bakskärmen gör att du får massor av snö som ramlar ner på kassetten...kasta skärmen och skaffa en assaver i stället.
    Köp en "öppen" flaskhållare, då kan du ha med en termos på 0,5L
    Tips från en som gillar vintern :-)

    SvaraRadera
  2. Aha! På så vis. Det är bara vid vissa tillfällen som det händer när det är kall och torr snö annars blir det inte så här. Det med flaskhållaren var inte heller dumt! Du kan dina trick Håkan.Tackar tackar!

    SvaraRadera