25 januari 2015

Åhå jaja!

Dagens blandade karameller
Vaknade med en hyfsad känsla i morse, utsövd och näsa/bihålor inte fulla med snor! Så pass bra att jag tänkte som så att jag testar å köra ett pass när frugan åkt iväg till jobbet. Sagt och gjort klev på trainercykeln klockan 11.10 ganska så precis startade direkt på 53/15 och där låg jag i 30 minuter. Mind you det var verkligen inga enkla lätta 30 minuter allt eftersom kändes det jobbigare å jobbigare.

  • Den första ska vi kalla det intervallen 30 minuter på växel 53/15 gick på, 246 watt(2,78 w/kg), 128(75%) BPM och 89 RPM.
  • Nästa intervall 10 minuter på 53/14, 265 watt(3,00 w/kg), 135(79%) BPM och 91 RPM.
  • Å så nästa 10:a på 53/13, 283 watt(3,20 w/kg), 138(81%) BPM och 86 RPM.
  • Sista 10 minuterna på 53/12, 323 watt(3,65 w/kg), 147(86%) BPM och 83 RPM.
Efter det friåkning i 40 minuter så var inledningspasset efter förkylningen klart! I och för sig inte de dryga 3 timmar jag skulle kört enligt planeringen men jag är faktiskt glad att jag över huvud taget kunde träna idag inte illa. Inledningsvis kollade jag noga att pulsen var som den skulle också därför jag körde så pass länge på 53/15 för att få koll på att jag inte hade nått skit kvar i kroppen. Dock ska sägas att det kändes otroligt jobbigt speciellt de första 30 å speciellt sista 10:an på 53/12!
Där hade jag maxpulsen uppe i hela 157(92%) BPM. Timmen gick på 268 watt(3,03 w/kg), 134(79%) BPM och 89 RPM!
Så riktigt nöjd och framför allt glad att kunna träna igen, två dar vart sjukskrivningen från träningen å jag har faktiskt ingen karensdag på den som vi har på jobbet! ;-)
Jag fick i och med förkylningsdagarna en något förkortat träningsvecka istället för 12,5 timme vart den totala träningstiden för veckan 8:31:11 fördelat på 6:45:33 cykelträning, 1:15 styrketräning och 30:38 roddmaskin. Fattas alltså 4 timmar give or take. Men jag är inte bitter inte, hellre nu än mitt i säsongen och denna förkylning var rent av den första ordentliga på två år!!!Jag har klarat mig så pass länge.
Å nu nått helt annat, nya vinterjackan gick från Leipzig i går kväll klockan 19:47 så jag borde ha den tis-ons då om allt klaffar tjoho! Tror för övrigt inte jag visat hur den ser ut bild kommer nedan, jag lärde mig dessutom något av den förra jackan jag beställde från Kina. Den var aningens aningen för liten så den nya går i storleken XXL och sen så är det ärmmuddar på denna jacka den förra var något kort i ärmarna utan ärmmuddar så jag fick ha en längre tröjärm undertill som  täckte handleden det borde nu inte bli något problem med denna jacka. Hoppas nu bara den är lika varm och vindtät som den förra var för där var den bra. Att blixlåset gav med sig på den förra tillskriver jag att jackan nog var en storlek för liten och att jag därför fick nästan våld dra när jag skulle dra ihop den i halsen. Som sagt en större jacka som förhoppningsvis pallar lite mer vintercykling än den förra gjorde. Sen så får det gärna bli mildare också så man eventuellt kan ta sig an ett riktigt distanspass någon helg á la Måns style! ;-)

Ny vinterjacka II
Update!
Ojj! Det blev visst lite fel i texten ovan vad det gäller träningstid denna vecka ;-)
Jag drog av ett pass till nu precis innan deadline för träning 19.00 som gäller för mig oftast. Startade en kort uppvärmning för att på det köra 40 km tempo. Det är tufft djääävligt tufft! Men så kände jag att det fanns i kroppen nu efter morgonens igångdragningspass. Så jag ville försöka mig på ett sådant. Å vilket 40K det blev jisses! Nytt R E K O R D!!!
Jag körde 40 km på 53:58, 317 watt(3,60 w/kg), 149(88%) BPM och maxpuls under passet 158(93%) BPM samt 85 RPM i kadens!

40K tempo
Så totalen för veckan blir alltså, 9:31:13, cykelträning 7:45:35, styrketräningen 1:15 och roddmaskin 30:38! Så vart det alltså inte fullt 3 timmar kort i totalen för veckan det känns ok med tanke på 2 dagar helt utan träning. Nuu känns det som att jag är klar med dagens träningsaktiviteter...
Nu har den där skööna känsla in benen börjat infinna sig, ni vet när man känner att träningen gett något och benen är rätt "möra" eller hur jag nu ska utrycka det men skön är känslan för man vet att det gett när benen känns just så här :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar