Upplägget för dagens trainer stund var, uppvärmning 10 minuter på 39/15...
Sedan på med 53/15 i 10km, 267watt(3,1w/kg), 114 BMP, 93RPM och 14:58 i tid!
5 minuters vila på 39/15 innan det var dags igen, på med 53/12 den här gången. 10 km, 365 watt(4,2w/kg), 145BPM, 84RPM och 13:20 i tid!! Var upp i hela 157(94%) i puls innan jag gick i mål... Nedvärmning efter detta! Kändes precis som det räckte för idag liksom :-)
| Tempointervaller, 250 resp 350 watt! |
I den här övningen ligger jag i både zon 2 och zon 3, totalsnittet på passet blev 230watt, dvs zon 2 i för mig!!!
Watt träning är väldigt rakt på! Brutalt ärligt, man får bekänna färg direkt. Det går inte att mörka på nått sätt! Ska man upp i zon 3 runt 290watt(min zon 3) så blir det svettigt garanterat! Men hade man kört pulsbaserat å säg ska upp i zon 3, 135BPM(min pulszon 3) så är den pulsen jobbig en tung dag å väldigt lätt en annan beroende på dagsläget som trötthet, stress, yttre omständigheter som temperatur, väder mm...
Pulsen varierar som bekant en hel del från en dag till en annan! Men effekten den är densamma så länge alla kända faktorer är det också. Med det menar jag, växlar,däcktryck och bromsverkan!
Så watt träning på tacxen rekommenderar jag skarpt! Du tränar ju för att bli starkare, snabbare å snyggare!! Ojj! ;-) Eller hur!!!
Det du kan göra med dina wattpass är att jämföra dina utveckling med dig själv! Summa sumarum! Orkar du skyffla mer watt under likvärdiga förhållanden på trainern såå har du alltså blivit starkare!!! Så enkelt äre! Hepp! Tar jag inget för! :-) Nä, visst krävs det lite mer, en noggrann planering över vintersäsongen med sikte mot huvudmålet nästa sommar! Träna på känn är väl inget jag kan rekommenderar... Mina åsikter!
Lycka till!!!
