7 april 2020

April månad, pandemi och rond med läkarna via telefon i dessa fruktansvärda tider.

Denna gång telefonkontakt med läkarna på grund av pandemin som härjar världen över. Jag var i vanlig ordning på röntgen först och fick sedan ett telefonsamtal från ortopedläkaren som meddelade att, ja det ser nu ut att ha läkt så pass i spalterna på sidorna att man skulle kunna operera bort skena och skruvar. Meeen en sådan operation är minst 3 månader bort. Detta på grund av att Covid-19 tar alla anestesiläkare i anspråk på sjukhusen i länet. Han sa att det till och med är svårt att få till operationer av komplicerade benbrott! Så håll er på benen folk vad ni än gör.
Eftersom jag får allt mer problem med mage tarmar och svalg från all antibiotika så vart det beslutat att jag efter 8 månader och 1 vecka ganska precis ska sluta tvärt med antibiotikan! Läkaren menade att det finns en chans att antibiotikan läkt ut infektionen men också en risk att den inte har det å i så fall blir det till att börja om med antibiotikan tills när jag i så fall kan få bortopererat materialet i benet. Skulle infektionen inte finnas kvar så tyckte han att jag inte skulle operera bort skena och skruvar för ärren efter en sådan operation blir väldigt fula. Så ja vi får väl se vad det blir av detta då. Jag får i alla fall vila magen nu från all antibiotika ett tag. Bättre än så blir det för tillfället inte.
Som bekant så jobbar jag som it tekniker på länssjukhuset och far runt lite överallt. Lite otäckt med tanke på pandemin som härjar nu men vi gör det bästa av situationen tvättar händerna, spritar händerna, tvättar händerna, spritar... ja ni börjar förstå. Man har mer eller mindre skrumpna fingrar när man kommer hem efter en arbetsdag på sjukhuset. Har jag varit sjuk? Nej inte vad jag vet i alla fall, ska bli intressant att få göra testet när vi så småningom kommer upp på listan. Först ut är personal på omsorgsboenden och sjukhuspersonal med koppling till Covid-19 patienter sedan övrig personal på sjukhus och hälsocentraler.
Var försiktiga där ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar