23 juli 2018

Phuhu! Jobbigt jomenvisst!



Å det mest för att jag följde upp det jag läst in mig på igår när jag satt å sökte information angående träning för att specifikt bli en bättre klättrare. Ja det viktigaste var förstås vikten :-)
Men därefter är det att sitta ner avslappnat och hålla kadensen runt 80-90 rpm så idag i varje klättring så gick jag ner på lilla klingan fram å upp i kadens runt 90 rpm i alla klättringar totalt vart det 708 hm! Mmm det plus att jag körde på rätt hårt från Avan till Gäddviksbron på hemvägen efter 75 km körda gjorde sitt till för att göra mig mör i både kropp och själ! ;-) Avan-Gäddvik 13,74 km på 22 minuter gav 37,5 km/h 135(82%) bpm 238 watt(2,9 w/kg) 87 rpm!
Å ändå lyckades jag med att dels tangera ett personligt rekord i en klättring samt nytt Pers på ett annat segment så med andra ord så gick det på riktigt bra i stort sett hela tiden. 187 i TSS för passet avslöjar att det gick på hyfsat hårt.
Jag valde att cykla till Klöverträsk via Gäddvik-Avan-Selet för att få just höjdmeter och träna på att klättra på högre kadens än jag normalt gör. Tog några bilder vid vändpunkten där det för övrigt visade på 29 grader enligt min Garmin cykeldator.

Med det så är dagens träning klar ett bra pass riktigt bra. Dagens pass i Relive!
Imorgon blire en slät tiomilare alltså samma längd på passet men inte lika många höjdmetrar då. Siktar på att komma iväg mer från morgonsidan också, idag skulle jag startat runt 9 meen inte då. Ja jag var klar å satte iväg å ser ner på klockan, jag är dööööd! ;-)
Ja alltså ingen puls alls i Edgen... Det visar sig efter batteribyte att nixpix mitt gamla pulsband har gett upp. Såå jag fick vänta in XXL som öppnade tio för att inhandla ett nytt. Sagt och gjort hemma igen och ny start nu klockan 10.57! Frun undrade om jag inte kunnat träna utan pulsband, jag svarade vaaa? Aldrig liksom vadådå? ;-)
Men lika bra det för då fick jag ju träffa på Anders B 82 år som är igång igen med cyklingen efter den svåra olyckan förra året i maj. Han hade cyklat med Peter C som jag inte heller träffat på länge. Ser nu på klockan att vi stod å pratade i drygt 20 minuter innan jag fortsatte mitt träningspass... Men när man träffar så trevliga gubbar så äre klart man stannar å snackar en stund.

3 kommentarer:

  1. Bra jobbat mats. Träna utan puls??? Går inte vet man inte om man lever eller är död. Roligt att Bodin är på cykel igen.

    SvaraRadera
  2. Tack Stephan! Ja så är det ju utan puls ingen träning... Hehehe! Jag fick ju en chock trodde ju jag var död! :-)
    Ja det var verkligen kul att träffa Anders ute på vägen igen med en cykel. Nu har han för tillfället ingen tempohoj å det blir visst dyrt att ersätta tempostyret hans...

    SvaraRadera
  3. Intressant om klättringsträning, jag faller lätt ner till låga 70 i backarna; även sittandes. Ska tänka på det till nästa gång. 15 högre kadens och 15 lägre i vikt, låter som ett bra recept. :)

    SvaraRadera