26 oktober 2016

Tröskeltest!

Först en kortare runda hem, bara uppvärmning inte mer än så. Alla krafter kom att behövas till tröskeltestet som skulle gå av stapeln direkt jag kommit hem och innanför garagedörrarna.

Hem från jobbet
Sagt å gjort efter dryga 10 minuter klev jag in genom dörren klämde på mig dubbla pulsbälten för tacxpulsen har varit lite si å så därför valde jag att köra pulsen på garmin 800:an också för att jämföra pulskurvorna från bägge pulsmätarna.
Kunde köra igång i stort sett direkt, efter bara 3 minuter kände jag att jag var redo så då drog jag igång. Det gick så här,

Tröskeltest 30 minuter
Snittpulsen från Garmin 800:an var 145(88%) BPM och maxpuls 152(93%) BPM! Från tacxen var snittpulsen 2 slag högre dvs 147(90%) BPM och maxpuls skyhögt över min uppmätta maxpuls 192(116%) BPM!!! Stämmer inte så bra där...
Själva tröskelpasset gav alltså 145(88%) BPM, 327 Watt(3,80 w/kg) och 89 RPM i kadens.
Uppdelat i 10 minuters pass hade jag enligt följande:
1:a tian, 140(85%) BPM 325 Watt(3,78 w/kg) och 89 RPM i kadens.
2:a tian, 147(90%) BPM 329 Watt(3,83 w/kg) och 90 RPM i kadens.
3:e och sista tian, 148(90%) 327 Watt(3,80 w/kg) BPM 89 RPM i kadens.
Detta var alltså ett tröskeltest för att ta fram mina puls- och effekttröskelzoner. Jobbigt? Jajemen något så ini h-vete. Jag hade blodsmak i munnen rent av! Man ser om man kollar grafen mer noga att jag på vissa avsnitt vart tvungen släppa av en anings aning detta för att inte spränga mig. Det är ändå rätt märkligt man är efter bara 6-7 minuter så trött pulsen uppe i 140 BPM så man fattar över huvudtaget inte hur man ska fixa resten men det gör man ändå på något vis. Förstår givetvis att det beror på den hårda träningen som gör att man orkar stå ut med smärtan. För att ligga på och över tröskelpuls i 20 minuter är absolut ingen lek. Efter stretch och dusch så kände jag av ett lätt illamående från det tuffa passet!
Jag är djävligt nöjd med resultatet hade inte förväntat mig att ligga så högt som 327 Watt och 145 BPM i puls, ja pulsen visste jag i stort sett var den skulle hamna man känner sin kropp rätt väl vid det här laget :-) Återstår att justera in pulszonerna i Trainingpeaks och Sporttracks.

4 kommentarer:

  1. Tack Stephan! Ja det gick riktigt bra måste jag säga, men fi fasen va jobbigt det var, man gör inte alltför många såna här på en vecka ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag tror man brukar rekommendera att för ett 30 minuters tröskeltest ta medelpulsen över de sista 20 minuterna som en bra skattning av tröskelpuls, men medeleffekten över hela testet som en skattning av tröskeleffekten.

    SvaraRadera
  3. Tack Pontus!
    Det ger ju en annan bild av tröskelpulsen i så fall.
    Istället för 145 BPM ska jag då ligga på 148 BPM i tröskelpuls, vilket inte är omöjligt i sig...
    Tröskeleffekten kvarstår dock. Ja det var ju intressant.

    SvaraRadera