8 juli 2015

Distanspass 13,6 mil

Trots hällregn när jag drog igång passet så körde jag som det var tänkt ett distanspass om drygt 13 mil! Så det blev en blöt historia kan man lugnt säga. 97:an upp till Boden via gamla Sävastvägen och Svartbyn runt Svartbyträsket. Igenom Boden vidare upp till den norra infarten till Norra Bredåker utmed 97:an över bron å sedan tillbaks till Hedenkorsningen därifrån styrde jag via Avanvägen upp till Rödbergsfortet å så ned igen ut på Mockträskvägen men vänder efter ungefär 5 km, ja jag kände mig less på den vägen helt enkelt så jag cyklade tillbaks till punkt 49 korsningen och åter till Hedenkorsningen nu ut på 356:an till Trångforsbron in till Boden vidare till Sävast och gamla Sävastvägen ner på 97:an igen då å upp till Sjukhuset därifrån till Gammelstad via gamla Bodenvägen ner till Statoil och Mariebergsvägen hem till Byn!
Allt detta tog 4:31:36 och var 136,61 km långt TSS för passet enligt Trainingpeaks 199! Snittemp enligt garmindatorn 11 grader, mmm tack det kändes bistert men tack å lov så frös jag faktiskt inte till min egen förvåning. Jag tror det beror på att när man cyklar så här pass långt ensam är man tvungen hålla pace å då fryser man helt enkelt inte. Barbent inga problem, på överkroppen hade jag en kortärmad underställströja, armvärmare och den kortärmade cykeltröjan på det en regn/vindjacka! Inget mer. Näringsmässigt funkade det också med två 0,7 liters flaskor med bara vatten, 2 liquider och en bar!
Jag kör troligen nått liknande imorgon då igen trots prognosen om ännu mer regn.

Distanspass ensam i hällregn och blåst
Det är så illa att man faktiskt funderar på att söka en cykelresa till Mallis i höst. Sämsta sommaren på bra länge detta.Enligt media näst sämsta sommaren någonsin... Eller ja sedan vi började mäta soltimmar och nederbörd antar jag... :-)
Ser tyvärr också att min gamla Garmin Edge 800:a absolut inte gillar vatten, höjdmetrarna blir helgalna i den när det är blött ute. Aha! Dags för en ny en då...

1 kommentar:

  1. En hjälte som tränar i regnet, inte illa. Lika illa som en resa till Mallis faktiskt. En resa dit kan aldrig bli fel!? Ja, inte har det varit mycket sol här inte. En ny cykeldator låter skoj.

    SvaraRadera