3 maj 2015

Tempoträning



På trainer denna gången, det regnade nämligen när jag skulle till att åka till samlingen... Givetvis äre sol men kallt när jag precis klivit av trainern efter ett hårt tempopass! :-/
Jag valde att köra ett TT 30 km på trainern bara för att jag kan :-)
Nej men allvarligt gillar verkligen den fokus man får när man ligger ner i tempobågen å bara köttar på det enda man ser är skärmen med alla siffror som ger en indikation på om det går bra eller mediokert. Men det sistnämnda händer aldrig mig nähäää då... ;-)
Jag ville verkligen köra ut det sista ur benen efter gårdagens urladdning å tro mig det blev så också jag har en grym förmåga att plåga mig på trainern ensam i garaget det bara är så. Den förmågan gör att min trainerträning i mina ögon är nära nog lika effektiv som en tävling så äre faktiskt! Jag kan i stort sett ta ut mig lika mycket på trainern som ute i spenaten. Det som skiljer är i linjeloppen där man givetvis vinner på att cykla i klunga och därmed kan uppehålla högre effekt längre! Men annars så är trainern guld i min träning i alla fall, gillar verkligen momentet att sätta sig på trainern med en klar målbild av vad som ska uppnås!
Å idag vare som sagt 30 km tt dagen efter ett ja just det 30 km tt utomhus.
Utan uppvärming drog jag igång passet å växlade gradvis ner mig till 53/14 där jag låg i 30 minuter innan jag klev ner en växel till och avslutade på 53/13 de resterande 9 km:arna!
30 km gick på 42:11, snittade 286 watt(3,31 w/kg), 135(79%) BPM och 89 RPM!
1:a milen: 14:44, 255 watt(2,95 w/kg), 124(73%) BPM och 85 RPM i kadens!
2:a milen: 13:50, 294 watt(3,40 w/kg), 138(81%) BPM och 93 RPM i kadens!
3:e milen: 13:34, 311 watt(3,60 w/kg), 144(85%) BPM och 89 RPM i kadens!
En notering från förra sommarens mockträsktempo 30 km en sanktionerad tävling vet ni vad i juli månad är att då levererade jag enligt powertap hjulet på tempohojen 318 watt!!! Det innebär att min kalibrerade tacx trainer nu inte visar alltför fel effekt!!! Att den visar lägre effekt beror ju på att jag i princip inte har några höjdmeter så den är rätt nära sanningen skulle jag tro tiden är ju nästan identisk!

30 km TT
Veckototalen vart!

Träningstimmarna på cykel fördelade enligt följande, MTB: 83,97 km och 3:16:32, Lvg: 70,44 km och 2:12:09, Tempo: 43,31 km och 1:09:00 samt Trainer: 35,54 km och 52:06!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar