30 september 2014

Sista passet imorgon börjar ett nytt träningsår!

Så ser det ut ja! Valde att cykla ett medeldistanspass men ändå hålla uppe trycket under första timmen. Gick bra det. 4 milaren på 58:53 vilket gav 219 watt(2,59 w/kg), 135(80%) BPM och 100 RPM i kadens. Timmen gav 220 watt(2,60 w/kg), 135(80%) BPM och 100 RPM i kadens. Totalen vart 1:40:05, 224 watt(2,65 w/kg), 135(79%) BPM och 98 RPM i kadens.

Medeldistanspass

Ni kan pröva själv om ni har en tacx vr trainer, starta på 53/17 och växla ned till en tyngre växel var tionde minut. Under detta pass gäller följande, 100 RPM i kadens och att man ska hinna 40 km innan timmen är slagen. När timmen har gått så brukar jag börja min nedvärmning om jag inte ska köra längre som idag då fortsätter jag ett tag till innan jag värmer ned. För egen del så är det runt 40-45 minuter som det börjar kännas jobbigt för mig idag till exempel började det jobbiga vid 43:e minuten. Jag tror denna övning är skiitbra för tempocyklister jag. Sen kan man variera sig med att köra lite olika block. Antingen kör man som jag beskrev växling var tionde minut, eller så tar man växling var 15:e eller var 20:e minut. Beroende på hur tungt man vill köra. Färre växlingar ger givetvis högre kadens i och med att man ligger lättare växlar igenom timmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar