30 september 2014

Träningsåret okt 2013 - sept 2014



Jag börjar med att konstatera att det gick som det gick... Ehhh! Eller rullade kanske i mitt fall... Året började bra riktigt bra. Träningen som inleddes i okt 2013 var grymt bra och fortsatte så hela året ut samt att jag inte råkade ut för några bakslag i form av sjukdomar eller annat. Å det bara fortsatte i samma spår! Helt suveränt helt enkelt! Säsongens höjdpunkt blev resan till Mallorca som jag genomförde 22 april - 4 maj tillsammans med Kent och Andreas. Vilken upplevelse att få äta, träna å sova cykel i nästan två veckor vilken upplevelse!!! En rätt dramatisk upplevelse med Andreas vurpa som kunde ha gått hur illa som helst han hade tur pojken djäkligt stor tur! Kents ena pedal gick sönder mitt i en klättring, trist! Ja det fanns massor att skriva hem om jag kommer tyvärr inte ihåg allt... Andreas sushi som smakade skiit... Alla fina hus och vyer vi såg, här skulle man bo vart en stående kommentar från Kent :-)
Vi hade helt enkelt grymt bra två veckor i mitt fall, 7 och 10 dar för de andra!

Andreas, Kent och jag de tre musketörerna!
Jag fick vara frisk jag fick träna på... Sen började eländet när dottern boende i Stockholm akut blev sämre och det gjorde att vi i familjen hade det tufft hela våren jag åkte till och med ner till henne för att försöka hjälpa henne på plats i Stockholm. Inte bara en gång utan två, sedan i juli månad beslutade vi oss för att hämta hem henne med bil. Hon hade det så svårt med höften som var trasig och den reumatiska sjukdomen som härjade i hennes kropp! Så det blev en något annorlunda sommar kan man minst sagt konstatera. Jag tränade vidare men glädjen fanns inte riktigt där och rent ekonomiskt kändes det inte som genomförbart att åka ner på Masters SM heller. Tog tidigt beslutet att köra de lopp jag kunde i närområdet och träna på som planerat.
Rent resultatmässigt då?
Ja de tempotävlingar jag körde visade på stigande form!
  • 24 maj - Luleåtempot. sexa totalt vinnare i H55 givetvis jag var ju enda deltagaren! 
  • 1 juni - Nybyns partempo med Kent, vi blev trea ett riktigt riktigt jobbigt tempo Kent var urstark!
  • 3 juni - Piteå CK rekordmilen,  14:16,4 sådär missnöjd som fasen när ska jag spräcka 14 minuters vallen?!?!
  • 6 juni - Nybyns nationaldagstempo, fyra totalt av alla som körde rätt nöjd!
  • 1 juli - Sävast CK mockträsktempot, nu gick det riktigt bra jag hade rätt känsla rakt igenom hela racet min bästa 3-milare någonsin!!!
  • 5 augusti - Piteå CK rekordmil nr 4 av 6, ÄNTLIGEN!!!! Jag körde milen för första gången under 14 minuter och det rejält! 13:37,9!!! Så djäkla skönt! Min träning och mitt upplägg verkar fungera!
  • 19 augusti - Piteå CK rekordmil nr 6 av 6, återigen under 14 minuter nu körde jag på 13:54,2!
  • 20 september - Piteå CK DM tempot. Jag var flaggvakt på detta sista tempolopp för säsongen eftersom jag är skadad med ett krossat nyckelben...
Som synes inga linjelopp alls denna säsong, jag är väldigt tveksam till att delta i de motionslopp som anordnas eftersom jag inte vill riskera vurpor(vilket nu med facit låter lite så där) ja i alla fall det känns verkligen som att man får passa sig. Känner mig säker när jag kör tempo.
Träningen då? Ja den förändring i träningen jag gjorde under sommaren var att jag började köra ett låångt distanspass på helgerna! Det visade sig vara rätt kombination tillsammans med de korta hårda intervallpassen jag fick upp farten rejält på mina tempokörningar kände jag orkade trycka igenom mycket bättre vilket wattsiffrorna på powertapen visade också... Något som kommer att anammas nästa säsong givetvis! Enda missen för året var väl egentligen att det inte blev något Masters men vadå det kommer fler tåg förhoppningsvis!
Sen kom hösten och den olycksaliga vurpan 30 augusti så vare gonatt! Nyckelben krossat och i skrivande stund osäkert på hur långt till arm och nyckelben är läkt eftersom jag enligt ortopedläkaren kan åka på en till operation för att mitt nyckelben är krossat så att benet inte räcker till för att hela ordentligt. Röntgen den 17 oktober ger svaret på om det måste opereras en gång till eller inte.
Så hur gick träningsplaneringen då?
Planerat var 519 timmar och 1500 mil från 1 okt 2013 - 30 sept 2014!
Jag fick trots några oplanerade stopp i träningen ihop 475 pass 530:04 timmar och 15971,31 km 33,2 km/h i snitt medeltempot ska ha varit 1:48(min/km) och enligt kaloriberäkningen ska jag ha förbrukat 338 727 kalorier...
Å här har ni hela året grafiskt då! :-)

1 okt 2013 - 30 sept 2014

Mina förhoppningar för nästa säsong grovt planerat!

  • I maj månad ner till Stockholm för att köra Smacktempot och Hofvettempot första helgen i maj en bra värdemätare för att se om träningen varit effektiv eller ej.
  • Luleåtempot, Piteås rekordmilar(så många jag kan köra), Nybyns bägge tempolopp, partempot och nationaldagstempot, Sävast mockträsktempo
  • Gottne tempot, eventuellt i slutet på juni månad.
  • Masters SM tempo och ev partempo(om det körs något sådant) om jag har någon att köra med. Linjeloppet njae mer tveksamt där.
Alltså inget Mallis nästa säsong, det ska dessutom hinnas med att måla huset och det ska vara bröllop i juli(sonen gifter sig) så det räcker säkert som det är... :-)
Inköp av en ny linjehoj eller renovera min gamla trotjänare Specialized Allez Sport är något jag måste ta tag i till nästa sommar, tur det är några månader dit då :-)
Ja å eventuellt om jag får ihop cash p2max på tempohojen vi får se...
Ja så ser framtiden ut för mig, oavsett vurpor och sjukdomar så fortsätter jag cykla och träna för det är jag så det så!
Ha de´!

6 kommentarer:

  1. Kul läsning och grymt tränat, min sammanfattning är inte lika lång så jag tror jag i vanlig ordning inte sammanfattar alls.
    Lite intressant hade varit att få höra antalet mil ute, alltså inte några trainermil... För det är väl inte 1500 mil ute?!

    SvaraRadera
  2. Jag särar inte på milen för min del är de mil jag producerar på trainern oftast i alla fall lika jobbiga som utomhus...

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Tackar tackar!
      Hur går det med ditt tillfrisknande hoppas käken är bättre?

      Radera
  4. Ja det betvivlar jag inte en sekund, jag skulle vilja säga att dina trainermil verkar jobbigare än de ute oftast. Hade ändå varit kul se antalet utemil. Hade även varit intressant med antalet pulsslag, men det kanske är mer svårräknat :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jo oftast är de det för jag kör exempelvis inte rena intervaller eller klättringar på det viset utomhus :-)
      Blir som mer specifik träning på tacxen. Antal utemil ok då. lite mer än hälften vart det runt 800... Hade blivit några till om jag fått vara hel...

      Radera