21 augusti 2020

Ajajaj! Nu är det kris i paris!

 

Vadådå? Joo min Elite Direto inköpt 18 januari 2019 är på väg att haverera totalt! Jag hade anmält mig till ett race strax efter klockan 16 igår torsdag, London 3R Classique Flat Race - 6 varv 37,7 km. Direkt i starten så kände jag att det var något som inte stämde, det kändes alltför lätt helt enkelt. Efter bara 5 minuter började effekten att stiga kraftigt plötsligt låg jag på 3,9 - 4,5 w/kg och det vet jag att jag inte har i kroppen runt 330 - 350 watt! Smickrande men definitivt inte rätt. Nå på Classique banan finns det en kort stigning på max 6% där började trainern att slira??? Så där gick det på varv efter var till dess jag gick imål på rekordtid och effekt. Mot slutet av racet så kände jag dessutom av vibrationer från trainern. Efter passet drog jag igång kalibreringsprogrammet till Eliten och fick svaret att min trainers offset låg på 6445 när den borde ha legat på 6456? Jag tog fram insexnyckel och började skruva varv efter varv för att försöka spänna remmen inne i trainer men inget hände offset siffrorna var desamma 6445! Trainern är alltså på väg att totalhaverera efter bara 1 år och 7 månader. Har givetvis skickat in ett mail till firman jag köpte trainern från men sånt här kan ta tid. Hur fasen ska man göra, beställa en ny trainer och förhoppningsvis få en ny på garanti(det ska var 2 år enligt vad jag kan förstå). Sälja den jag eventuellt får på garantin då eller ska jag avvakta?
Är bara det att det blir kallare och kallare så utomhus cyklingen är ganska snart över... Suck!

5 kommentarer:

  1. Inte roligt när grejerna inte fungerar. Men till tävlingen blir det bra.... Du rullar lugnt, fikar lite, snackar med frun och rullar i mål som segrare.

    SvaraRadera
  2. Exakt så! ;-)
    Nu är det bara så att den troligen inte fungerar alls nu. :-(
    Har beställt en ny trots garantianspråk på den gamla trainer, den ska ner till Danmark för felsökning och sedan besked om vad som ska ske. Lär ta tid, kan inte vänta i veckor eller rent av månader så jag har tagit beslutet att beställa en ny. Garantianspråket ger antingen en repad eller ersättningstrainer den får jag väl sälja då...
    Hur känns det så här efter maratonpasset dit?
    Starkt Tomas!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, riktigt surt utan träningsredskap. Att vänta i många veckor är inte möjligt, så jag hade gjort som du. Det känns hyfsat. Rygg och axel är förstås sådär, men det hade jag räknat med. Knäna smärtar lite, men det går snart över. Sedan har jag en stortå där nageln kommer att försvinna. Men sammantaget är jag ändå förvånansvärt pigg efter 18 timmar cykling på ett dygn och bara 6 timmars sömn de senaste 64 timmarna. Kroppen klarar ofta mer än vad man tror bara huvudet vill vara med.

      Radera
  3. Provade trainer imorse men nu är den helt körd! Trainer tappar drivning och det blir som när man tappar kedjan tomtramp! Detta håller på hela tiden oavsett om jag kör lätt eller hårt samt att man både hör och känner att något är trasigt inuti trainern. Så nu är det utomhus till dess jag fått min beställda trainer. Synd egentligen att den pajade nu för jag var inne på en Wattbike Atom men där är det just nu 11 veckors väntetid... Får bli nästa trainer helt enkelt. Det som kommer från garantianspråket kommer jag att sälja oavsett vad det blir...

    SvaraRadera
  4. Exakt så Tomas man måste ha rätt grejer på plats. Hoppas dina krämpor ger sig med tiden och att du slipper ha ont. Jag har också problem framför allt med fotled men till och från även med knäet fast det blir sakta bättre såå... I stort sett smärtfri när jag cyklar.

    SvaraRadera