6 juli 2018

Mekaniska problem igen!

Suck! Ja den här sommaren fortsätter det att jävlas för mig! Idag så hördes ett ljud jag hört av lite grann av i slutet på förra helgens distanspass ett nätt klonk! Nu under den planerade 4-5 timmars rundan så kom ljudet allt starkare och mer frekvent. Jag stannade till i Svartbyn och tog mig en funderare ringde Jorma som sa att det troligen är lagren eller bakaxeln som är på väg att ge upp inne i Powertap-navet. Tjoho! Muntert värre, detta gjorde att jag inte vågade gå på hårt utan cyklade vääldigt lugnt hem, bytte först framhjul men som jag misstänkte missljudet kvar bytte då ut Powertap bakhjulet och ja då försvann klonkandet! Det innebär troligen att hjulet är kört! Bistert men så äre.
Rundan då ja den blev vad den blev 3 timmar in på träningskontot inte full distans men ok 122 beräknad TSS av Trainingpeaks. Tittar jag bara på sista timmen efter bakhjulsbytet så gick det på en anings aning mer då än innan, 32 km/h i snitt tills nedvärmningen.

Passet i Relive!

Update!
Ja så har jag skruvat på Garmin Vector 2S pedalerna på Vengen. Effektmätning som räcker långt!
Imorgon ett tidigt morgonpass om 3-3,5 timme beror på när jag kommer igång helt enkelt har en del annat som ska hinnas med också...

7 kommentarer:

  1. Trist ned allt som thorsvar för dig mats.

    SvaraRadera
  2. Ja det räcker nu känns det som...

    SvaraRadera
  3. Förstår det. Inte alls roligt.

    SvaraRadera
  4. Tråkigt med trasigt bakhjul. Verkar som mer har gått sönder, det har jag missat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har inte gått min väg riktigt. I våras exploderade bakdäcket med fälghaveri som följd. Jag lät byta fälg och montera Powertap hubben på ny fälg. Nu verkar det som Powertap hubben gett upp! Antingen lager eller axeln som är på väg att ge upp. Smällen förra sommaren på Mallorca kan ju vara en bidragande orsak till detta. Sedan var originalhjulen inte balanserade och spända visade det sig när jag monterade dem så då började de att låta illa. Mitt Praxis works vevparti körde jag slut på i somras även bakväxeln för en vecka sedan å vajerbyte i samma veva... Behöver jag fortsätta? :-/
      En del är ju underhåll som växelvajern men det andra borde hålla mer än en säsong kan man tycka. Men är man stark så sliter man på grejerna. Nu är det bara framväxeln som inte är uppgraderad till Ultegra det gör jag inför nästa säsong hoppas 105:an håller denna sommar.

      Radera
    2. Riktigt störande när grejerna inte fungerar. Såg att det var fortsatta problem i dag.

      Radera