5 maj 2017

Dels en träning å sedan ett besked angående mina ryggbesvär

Träningen startade jag ganska precis klockan 14 idag bibs utan benvärmare och kortärmad jersey med armvärmare inledningsvis jag tog av mig armvärmarna på hemvägen eftersom jag nu hade vinden i ryggen. Valde att cykla hemifrån norrut mot Boden, planen var att vända vid ridstallet. Å så blev det drog ingång och hade en grym motvind 6 ms i nordlig blåste mig mitt i fejan!
Cyklade upp till ridstallet på 25 km på 47:02 vilket ger 31,9 km/h och 140(85%) bpm 248 watt(2,92 w/kg) och 87 rpm i kadens! Åter hem samma sträckning dvs 25 km på 40:29 vilket ger 37 km/h 139(85%) bpm 234 watt(2,75 w/kg) och 82 rpm! Jag mäktade till och med att ett KOM rent av hörrni! Det var inte igår det, på hemväg så var jag åter ner till färjeläget och därifrån upp till 97:an finns ett Stravasegment på 1,1 km som tidigare hade en bästa tid på 1:55 nu cyklade jag upptill 97:an på 1:46 268 watt(3,15 w/kg) 143(87%) bpm och 91 rpm i kadens detta gav mig ett KOM!
Säga vad man vill men det är roligare med medvindscyklingen alla gånger! :-)

Del2!
Nu till det här med min rygg, jag har fortfarande smärta eller tidvis känningar i ryggen framför allt nattetid när jag ska sova men ibland också på dagtid. Denna smärta har givetvis oroat mig rätt mycket eftersom man inte vet riktigt vad det är som felas en. I alla fall i onsdags fick jag göra en MR röntgen det kom ett återbud som jag givetvis tog direkt när de ringde mig, bara att kasta sig i bilen och åka dit ungefär. Tur man bor nära sjukhuset! :-)
Nå nu precis när jag kommit hem från cykelpasset så ringde mobilen , det var min läkare från hälsocentralen som ringde för att ge mig besked:
-Läkaren: nu vet vi vad du har för fel - sa han!
-Jag: vad då?
- Läkaren: du har en färsk kotkompression i bröstryggen på den tolfte ryggkotan!
-Jag: jaha???
-Läkaren: den självläker men det tar uppemot 12 veckor innan du är smärtfri!
-jag: Phuhuuuuuu!
-Läkaren: har du gjort något speciellt innan du fick ont?
-Jag: nä, vänta jag körde ju tunga benböj i gymmet veckan innan...
Passa er för benböj alltså!
Gissa om det beskedet i sig var ett skönt besked trots allt!! Men jag kan meddela att smärtan man har när man drabbas av en kotkompression är enorm!!!! Inte ens morfinbaserad smärtlindring hjälper! Det gör sjukt ont ändå!
Nå nu vet jag och kan agera utifrån det. Det blir alltså Mallorca med cykel, det blir troligen också Masters SM!
Jag var rent ut skitskraj för att det kunde vara något ännu värre...
Nu blir det bara cykelträning och stretch inte annat inte.



5 kommentarer:

  1. Skönt med ett besked och skönt att det börjat vända. Vart ingen cykling idag. Lite trist väder och risigt i bihålorna

    SvaraRadera
  2. Ja det var enormt skönt! Men det var då fan till att vara dåligt väder! Nu börjar ju jag bli orolig vi åker ju dit om bara 3 veckor!!!
    Trist med bihålorna jag vet precis hur det är men att de inte blir bättre där nere, men då ska det förstås vara varmt hela tiden...

    SvaraRadera
  3. Blivit hyfsat varmt nu ikväll. Bättre i morgon enligt prognosen. Ja det vill man ha värme. Vad heter hotellet ni ska bo på?

    SvaraRadera
  4. Las Gaviotas i Playa de Muro strax nedanför Alcudia!
    Fick en svit rentav, det ska visst vara ett av de bästa hotellen på ön enligt Freddan... :-)
    Nu ser jag verkligen framemot Mallis!!!

    SvaraRadera
  5. Ok hoppas vädret är stabilare då.

    SvaraRadera