31 juli 2015

Doktorn doktorn!



Ja det vart  till att ringa och få en akuttid på hälsocentralen idag.
Väl där konstaterade läkaren att på mitt vänstra knäs insida(patella) är jag rejält öm känslig för beröring ingen svullnad dock vilket i och för sig är en bra nyhet. Hans diagnos är antingen överansträngning eller än värre skada från i vintras februari när jag gick omkull på is och vred knäet. Akutremiss  till röntgen sedan behandling därefter. Om det är en överansträngning så blir det cortisonspruta direkt i det inflammerade området därefter vila i x antal månader, som han sa. Det andra om något är trasigt vill jag inte ens tänka på. Jag provade på att träna lite försiktigt drog på mig cykelkläder och drog iväg, kom inte långt som ni ser nedan, nej! Det gör för ont helt enkelt!
Inte en chans alltså! Min gissning är att resten av säsongens cykelträning och lopp är körda!
Bara bita ihop. Hoppas att skadan inte är för allvarlig så nästa säsong är i fara... Men risken finns faktiskt.


Sitter nu å väntar på att få en återbudstid från röntgen för att snabbt få fram om något är trasigt eller ej. Roligare kan man verkligen ha det men inget att göra åt i nuläget tid för återhämtning rejäl sådan mm mm... Suck!!!

7 kommentarer:

  1. Undvik att ge cortisonsprutor i anslutning till muskelsenor, kan sluta illa...
    /Fredrik

    SvaraRadera
  2. Ajdå!
    Vad är problemet Freddan?
    Jag vill verkligen inte förstöra mer än det redan är...

    SvaraRadera
  3. Kortisoninjektion kan försvaga senan och i värsta fall orsaka en ruptur.
    Men det har säkert din hälsocentralläkare koll på, om han har vana av att behandla idrottsmän med liknande problematik.
    /Fredrik

    SvaraRadera
  4. Ja han verkade faktiskt ha koll på läget. Jag får avvakta röntgen för besked om vad som är trasigt...

    SvaraRadera
  5. Osannolikt att du får ngt besked om var felet är på en slätrtg, på mjukdelsskador är MR bättre. Föreslår att du söker upp en sjukgymnast eller idrottsläkare för att få förslag till behandling, cortisone kan som sagt försvaga din sena och kan orsaka att den brister i framtiden när du kör dina benpressar och då är din cykelkarriär över
    /F

    SvaraRadera
  6. Tror faktiskt han beställde en MR och slätrtg.
    Han var inne på överansträngning om nu inte min vridning i knäet i feb har orsakat skador på patella...

    SvaraRadera
  7. Men vad tråkigt och jobbigt Mazze. Jag hoppas verkligen att du får så positiva besked som det bara går.

    SvaraRadera