7 maj 2015

Så här är läget!



Jag har idag varit till hälsocentralen(som vårdcentralerna numera heter) för att prata igenom min astma. Lider av en lättare form av astma är allergiker sedan 12-års ålder, har märkt att när jag går på hååårt så har jag problem med att syresätta ordentligt får helt enkelt inte nog med luft ner i mina lungor finns inte en chans att fortsätta trycka på när det blir så det börjar pipa i luftrören och bränna i diafragman eller magen, stört omöjligt att fortsätta bara. Detta har givetvis inte kommit smygande jag har märkt av det tidigare men nu slutligen har jag bestämt mig för att försöka åtgärda det om det går eftersom jag är på en så pass hög nivå nu inom Master(veteran) cyklingen. Detta handikapp kan undvikas med rätt sorts medicinering, därför har jag kontaktat sjukvården. Idag var det dags att träffa en läkare å så här går man tydligen till väga:
Först ett arbetsEKG, för att utesluta problem med pumpen(skulle inte tro att jag har något fel på den men enligt läkaren så kollar man det också)! eftersom det finns en risk att problemet kan komma från hjärtat... ArbetsEKG:n ska genomföras imorgon bitti på sunderby sjukhus, jag får alltså inte träna innan.
Sedan åker vi till Umeå över helgen, å jag tror inte att jag orkar skruva på nått takräck för att få med mig hojen dit det är dessutom risk för regn lördag och söndag enligt vädergudarna.  Dessutom med all träning de senaste 7 veckorna så har jag överbelastat rejält så 3 dagars vila är nog bara kanoners!!! Efter detta så ska jag på tisdag nästa vecka göra spirometer tester för att förhoppningsvis få bekräftat att det är som jag tror, att jag har problem med luftrören pga astman!
Om det visar sig att det är så finns det medicin i form av inhalator som motverkar inflammation och svullnad i luftstrupen. Medicinen är av WADA godkänd att använda om man har problem med luftrören. Jag löper alltså ingen risk att dopa mig, det var ju skönt!
Annars hade man fått sluta tävla helt enkelt...
Lite nervöst är det ändå inför morgondagen tänk om tänk om de skulle hitta nått... Fast nää!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar