Efter uppvärmning var det 6x6 minuter i effektzon 4, 85-100 i kadens och ner i tempobågen... Aero skulle det vara minsann... :-) Första, andra, tredje och fjärde gick skitbra sen vart det tuungt, femte var det till att grisa sig igenom å sjätte å sista vare det där omtalade pannbenet som räddade mig ;-)
Mmm! Målbilden 350watt, på pricken! Får jag vara nöjd med.
Cruise interval |
![]() |
6 min intervallerna |
På tyngre växel(53/13) snittade jag 89 i kadens och på lättare växel(53/14) snittade jag 95 i kadens!
Det kändes såå mycket jobbigare på 95-kadens körningarna än på 89-kadens kan jag konstatera. Sträckmässigt är det i princip försumbart, runt 4,4km på 95-kadens och 4,5km på 89-kadens!
Detta på 6 minuter, om vi tar 7ggr som på ett ungefär är tiden på ett VSM tempo, så skiljer det ju en del dvs 7x100m=700m!!! Å då äre ju inte direkt försumbart!!! Alltså min ideal kadens ligger runt 89-90RPM!!! Då vet man det ;-)
Passet totalt: 260watt(3,0w/kg) eller NP som var 296watt(3,4w/kg)! 92,3 i snittkadens och 127(76%) i snittpuls!!!Vad är då NP? Jo, Normalized Power som TrainingPeaks räknar fram, TrainingPeaks uses a special algorithm to calculate an adjusted or normalized power for each ride or segment of a ride (longer than 30 seconds) that you analyze.
Så äre!
På förra Cruise Interval den 23 januari hade jag 338watt i snitt över 5st 6 minutare nu körde jag 6st på 350watt! Hmmm! Kul!!!
Torsdag: Styrke och ett lättare cykelpass, ja egentligen säger planeringen spinning direkt efter gymmet men det hinner jag fan inte med på jobbet... Så det får bli ett trainerpass direkt efter jobbet istället!!!
NP = den effekt du skulle teoretiskt kunna hålla om du höll den exakt, dvs det blir samma ansträngning på det istället för att hålla på att åka upp och ner med effekten vilket inte är optimalt jämfört med en jämn effekt...ja ni förstår.
SvaraRadera(shit så lågt i puls du ligger då du tar i, hade jag den pulsen så skulle jag nästan falla omkull)
Jepp! Precis så, dessutom baseras TSS(training stress score)på NP!
SvaraRaderaMmm! Maxpulsen idag var dock 154(92%) så nog kändes det att det var jobbigt så det räckte...