9 oktober 2021

Reflektion över livet som cyklist ute på våra gång- och cykelbanor samt bilvägar

Ja nu närmar sig trainersäsongen för en typ 5-6 månader framöver. Om vädret håller i sig så kanske 1-2 veckor kvar av cyklingen utomhus. Summeringen denna vår, sommar och höst är:

  • Grusvägar där får man som cyklist cykla i stort sett ostört och möter eller blir man omkörd av bil så äre det lugnt ingen hets eller trängning.
  • Asfaltvägarna då, njae där är det värre många håller avstånd och kör om säkert men sen så finns det  de som har så förbannat bråttom att de kör om trots möte i 70/90 km/h med inte mer än en halv meter till godo??? Denna sommar har jag lärt mig efter en incident på väg till jobbet att cykla mitt i körbanan när man cyklar igenom en refuge annars ska bilisten till varje pris tränga sig förbi och då snackar vi inte en halv meter mellan mig och bilen snudd på faktiskt, vilket som sagt hände mig i våras en tidig morgon på väg till jobbet???
  • Gång- och cykelbanor, suck! Ja det är ju där alla bilister tycker att vi som tränar cykel ska hålla till. Meen det är inte lätt ska jag säga, hundägare med hunden i löpkoppel eller vad det nu heter där hunden är upp till 5 meter från matte eller husse ibland på andra sidan av vägen... Mammor med barnvagnar som är ute å går i par och gör det i bredd för att kunna prata tror ni de flyttar på sig när man ropar att man är på väg att cykla om dem, inte en chans ilskna blickar är det svar man får... Joggare med musik i öronen så de är helt off från omvärlden inte alltid lätt att cykla om dem eftersom de oftast springer mitt på vägbanan??? Motionscyklister som gör i stort sett samma sak, far över hela vägbanan och i par så cyklar de i bredd och när man ropar att man vill cykla om så vet de inte vart de ska ta vägen???
Nää tacka vet jag trainern, säkrare gör det inte att få det. Ja jo mina tidiga morgonpass i sommar, höst när man är i stort sett ensam både på cykelbanor och vägar det är också guld!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar