16 mars 2017

Neuromuscular power!

Jorå så att!!!



Efter uppvärmning, som jag valde att köra hem från jobbet så var det dags för en timme  på 76-85 % av FTP och hålla sig där i 60 minuter. under denna timme 10 sekunders bursts på minst 180% av FTP och minst 100 rpm var tredje minut vilket innebar 20 styckna på hög kadens dessutom. Innebar för mig att hålla mig på i runda slängar på 250 watt för att ösa på 550-650 watt under 10 sekunder. Detta pass benämns som ett neuromuscular power pass. Oj så lätt de första tiorna kändes, det här kan väl ändå inte ge något tänkte gubben. Tjena mittbena liksom!
Efter den tionde elfte någonting så började tiorna plötsligt kännas väldigt jobbiga, vääääldigt jobbiga! Med fem intervaller kvar var jag på gränsen fick slita som ett djur för att hålla uppe totalsnittet över timmen min effekt sjönk som en sten mellan tiorna, återhämtningen tog längre och längre till slut var det så att nästa tia skulle köras och jag var knappt nere i puls en gång!!! Med tre kvar var det ren vilja som gjorde att jag fortsatte timmen ut så jobbigt så det finns inte här kom också maxpuls på den sjuttonde tian av tjugo dvs 154(93%) bpm nu hade dessutom effekten sjunkit något så nu snittade jag "bara" 577 watt(6,79 w/kg)! :-)
Snittet över de 20 intervallerna var 592 watt(6,96 w/kg) 137(84%) bpm och 100 rpm ganska precis! Så helt klart godkänt klarade av bägge målbilderna både 60 minuters och 10 sekunders. Ser nu att jag spenderade hela 4:32 eller 6% i effektzon 6 anaerobic capacity det om något ger en vägledning om hur tungt detta pass var!
Det var nu det i stort sett svartnade för ögonen de två sista tiorna. Men jag genomförde hela passet dock! Hade som snitt över hela trainerpasset inklusive nedvärmning 1:15:10 136(82%) bpm 245 watt(2,88 w/kg) och 89 rpm i kadens 98,8 i TSS fick jag av Trainingpeaks!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar