1 juni 2016

Ny Ultegrakedja 11 delad



Inköpt och monterad! Försvann klicket/knäppet vid påslag?
Neej, tro inte det. Det låter exakt likadant så fort jag trycker på så börjar det klicka/knäppa.
Å ljudet kommer från runt ikring vevarna/framväxeln någonstans. På växel syns det inget och jag ser i alla fall med ögat inget när jag försöker se om det tar i någonstans...
Såå min nuvarande teori är att vevarmarna flexar så pass när jag trycker på att de börjar knäppa i dem. Något annat kan jag inte komma fram till för stunden. Återkommer om jag hittar något men nu är mina ideer slut helt enkelt. Pratade med Jorma för en stund sedan, han skulle kolla om vi skulle kunna montera på några andra vevarmar för att se om det blev tyst!
Så för nu gilla läget liksom :-/

11 kommentarer:

  1. Är väldigt trist med oljud i cykeln

    SvaraRadera
  2. hade du testat med ett annat bakhjul?

    SvaraRadera
  3. Ja det är det verkligen... Jepp Dosto körde kriteriumbanan med originalhjulet och det klickar och knakar som förr... Ny kedja och kedjelås i eftermiddag men nog fan knakar det alltid???

    SvaraRadera
  4. Sen börjar det kosta pengar nu har lagt ut runt 3000:- på allt jag bytt ut för att försöka få bort oljudet!

    SvaraRadera
  5. Är oljudet både när du står och sitter?
    / Micke

    SvaraRadera
  6. Ja precis! Så fort jag lägger kraft på pedalerna så hörs oljudet. Som när man accelererar men när man kommit upp i hastighet och håller kvar farten då tystnar det. Men accelererationer och backar där jag antingen sitter eller står och lägger kraft på då hörs oljudet på både lilla och stora klingan.

    SvaraRadera
  7. Lossa vevarmen, torka rent infästningen, lite fett o spänn tillbaka.

    SvaraRadera
  8. Redan gjort i samband med byte av vevlager förra veckan då också eftersom det högra hade skurit!

    SvaraRadera
  9. Ta lös styrlagren, både övre och nedre, rengör och fetta in, jag gissar på att du har problemet där.

    SvaraRadera
  10. Kontrollera att klingbultarna sitter fast. Jag hade det problemet med min cykel och jag fick samma problem som du har ljud vid belastning.
    KW

    SvaraRadera
  11. Tack Stefan/Kent! Ska kolla...

    SvaraRadera