15 februari 2016

After weights

Ett 75 minuter långt after weights-pass i pulszon-1 som det ska vara...

After weights
110(65%) BPM 188 watt(2,16 w/kg) och 99 RPM i kadens!
Imorgon står Shifting climbs z4-5, 50-60 RPM på schemat. Antingen kör jag en tacx bana från mallis eller så lägger jag helt sonika på motstånd/slope å bara kör! Får se vad jag känner för imorgon efter jobbet. Kanske kanske ett morgonpass också beror lite på känslan i kroppen när jag vaknat...
Mmm! Har precis beställt en större framklinga till Ridleyn, byter från 53 till 55!


Börjar med den stora klingan får se om det fungerar som tänkt eller om jag åker på att även byta lilla klingan fram till något större finns risk för att det blir för stort steg mellan 55 och 39. Testar dock med 55:an först så får jag se...
Ska bli intressant senare fram emot sommaren när jag kan börjar köra med tt-hojen vad 55:an kan göra för skillnad. Tabellmässigt om jag läser så är skillnaden följande 53 klinga=33,9 km/h på 53/11 vid 90 RPM och  35,2 km/h med 55 klingan! Alltså hela 1,3 km/h snabbare det innebär att på ett 30 km:s tempo så kommer jag att tjäna tid! Ska bli intressant att testa detta så småningom när jag har fått klingan monterad... Enligt vissa insatta hade jag på den snabbare delen på sm:et i Sunne tjänat uppemot 40-50 sekunder totalt med en 55-klinga! Det låter jag dock vara osagt. Men faktum är att om tempobanan på sm i Halmstad till sommaren blir samma som 2011 så blir det en grymt snabb inledning med kyrkbacken ner strax efter start!

5 kommentarer:

  1. Rättelse, det enda du kan tjäna tid på är ju att drar mer effekt. Trampar du ur din 53:a dvs du snurrar kadens för fort för din effektivaste kadens så är 55:a bättre, men annars ger det inget alls. Annars kunde man ju ta en 67:a fram :-)
    Det kan till och med vara nackdel på vissa banor då du istället får gå på större kuggar bak och kedjelinjen blir för böjd och det blir effektförlust utav det. Men helt rätt att pröva, men vänta dig inte underverk bara :-)

    SvaraRadera
  2. Du har rätt Stefan. Det är just det jag fått erfara förra sommaren att jag trampat ur min 53:a på SM:e på flera partier faktiskt. Nja jag hoppas å tror att jag ska klara de flesta tempobanorna på stora klingan utan att förlora något. Ja förutom Gottne men den kör jag inte.

    SvaraRadera
  3. För VSM i Halmstad är det nog helt rätt med 55, då kanske du slår vårt rekord nedför Galgbergets baksida :-)

    SvaraRadera
  4. Exakt vad jag också tror...
    Ah! Minns att jag fick ropa fast dig du bara försvann, jag hann inte med helt enkelt :-)

    SvaraRadera