16 januari 2014

Planka eller the plank på utrikiska

Efter gårdagens vilodag så var det riktigt skönt faktiskt att få dra igång träningen igen...
Så jag körde styrkepass nr 2 för denna vecka nu på morgonen, färdig!
Då är det bara ett högkadenspass kvar i eftermiddag på trainern i hele 30 min :-)
Återigen koras utan konkurrens plankan till absolut värsta övning... Kan i och för sig bero på att jag står rekordlänge(för mig då) i plankan... Det göör ooooont! Framför allt armar, axlar men också i mage, rygg och ben... Men det är den bästa övningen om ni vill stärka er bålstabilitet vilket är  a och o för oss cyklister framför allt så varsegod här kommer en bild på en rätt utförd planka...



Hehehe! Nää men jag kunde inte låta bli förlåt ;-)
Här kommer "riktiga" plankan...


Så ska det se ut när ni står å darrar... Börja med att stå så i 30 sekunder om ni inte gjort övningen förut det räcker det är jobbigt nå så ini h-vete jag lovar. Jag själv, mmm jag står så i 2x3min jag gör övningen tillsammans med situps och ryggresningar.

Eftermiddagens 30 min pass!
Det går att cykla hårt även på ett högkadenspass :-)
191 watt(2,16 w/kg), 118(71%) BPM och maxpulsen 136(82%), nu kommer det bästa snittkadensen vart heela 117 RPM! Benen gick som trumpinnar i 27 minuter sen slog jag av på takten... taramtamtam!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar