Ok, jag satte in mina värden från VSM i somras i en modell som beräknar fram watt på bestämda sträckor och tider! Jämförde mina watt enligt modellen med de tre som var på pallen!
Så här lyder domen:
Jag måste snitta 56,53watt mer för att nå 1:ans tid på 30km!
37,4watt mer för att vara lika med tvåan!
18,91watt mer hade placerat mig på samma tid som trean!!!
Rena siffror då:
1:an = 375,07watt på 40:43
2:an = 355,94watt på 41:30
3:an = 337,45watt på 42:19
Jag = 318,54watt på 43:18
Här har ni sidan med modellen som beräknade fram watten!
Såå dä ä bare att gå in i dimman å börja kötta på... :-)
Blir lite galet, om du inte vet hur mycket dom väger och hur stor frontarea dom har och vilken utrustning dom kör med förstås...
SvaraRaderaNää jag vet men i alla fall!
SvaraRaderaDet där är ju bara en lek med siffror på en bana där vi tar exakt samma vind... osv :-)
Samtidigt väldigt fascinerande, jag gillar verkligen watt tänket som det enda rena träningsverktyget!!!
Nu har jag inte kollat på formeln, men eftersom det är DINA förutsättningar vi letar efter, borde det gå räkna fram. Eftersom du cyklade utan effektmätare vet ingen vilken effekt du utvecklade, men det är också relativt ointressant. Det intressanta är den procentuella skillnaden i effekt på samma bana med samma utrustning. Skaffar du snabbare (lättare mer aerodynamiska) grejer kan du givetvis dra bort det från vad du måste öka i prestation. Med andra ord: Det "räcker" med att du trampar 18% hårdare HELA loppet, så klår du honom med en hårsmån. Givet att inte han förbättrar sig vill säga. Du får trösta dig med att vilan börjar 2,30 tidigare ;-)
SvaraRaderaMmm! Snabbare var ordet, så får det bli... Ahhh!!
SvaraRaderaEn något lättare, styvare hoj så nog fasen ska de få se :-)
Du är 6,5% efter i tid mot killen och ca 10% efter Åberg på rekordmilen, så....kör hårt och lycka till ;-)
SvaraRaderaTror dock inte ny cykel gör skillnaden, men det är kul med nya prylar helt klart, dock inte lika kul då dom inte visar sig gå nått fortare alls
Äsch då! Säg inte så där Stefan! ;-)
SvaraRaderaKlart det gör skillnad, aerodynamik, styvhet(i hojen alltså) ;-) måste bli mer kraft ner i drivlinan, jag jämför med min gamla alulinje kontra karbonhojen.... Skillnad!!!
Ni får inte glömma psykologin, tungt att veta att jag har den tyngsta och sämsta utrustningen. . .
SvaraRadera/Daniel