20 maj 2012

Vad ska det bli av mig?

Joo! Det ska tydligen bli en skadad cyklist!! :-(
Vaden känns absolut inte bra nu på morgonen, stel och öm troligtvis har jag råkat ut för en blödning i vadmuskeln! Läst på alla möjliga forum och det som närmast liknar min skada är just en blödning i vaden! En blödning följs alltid av en inflammation. Inflammationen är kroppens sätt att läka skada!




Detta innebär att första veckan eller längre ingen belastning på vaden(beror på skadans art), alltså ingen cykling :-( Det finns vissa läkare som förordar lätt cykling utan tryck på foten, att den typen av träning läker skadan snabbare tack vare blodgenomströmningen...
Sen en långsam upptrappning av träningen till nuvarande nivå, detta innebär att det om det är en blödning är det kört vad det gäller SUB8 och Vättern!!! :-(
Ja till och med VSM ligger i farozonen...
Såå, ja vad säger man... Tror jag går å lägger mig igen... Stiger upp nån gång i augusti, typ!

3 kommentarer:

  1. Ajdå, shit!
    Då är vi två som har skadat sig (kanske har med åldern att göra, vi är ju lika gamla)
    Mitt råd...vila och åter vila samt lätt behandling med laser.

    Jag skadade mig i slutet på mars, fick en bristning på baksidan lår just ovanför knäleden.
    Det var under ett pass med snöskor som jag trampade igenom skarsnön och sträckte sönder muskeln.
    - Hela April var jag borta från riktig träning.
    Kunde bara åka lite turskidor och även det blev för mycket därav den sega läkprocessen.
    Nu cyklar jag igen men mest lugna pass för att komma tillbaks.

    Så vårt partempo på VSM ser ju inte ut att bli av.

    Krya på dig
    /Håkan Hjort

    SvaraRadera
  2. Ajdå detsamma Håkan!
    Det där lät inte bra, din skada alltså! Skit samma med partempot det kommer fler VSM, kör vi inte i sommar så kör vi nån annan sommar eller hur? Hoppas du kommer tillbaka i god form vad det lider... Jag hoppas att jag har en lindrig överansträngning bara så jag tar det lugnt en vecka eller två. Men Sub8:an är nog i fara nu. VSM kör jag om jag får en månad på mig att förbereda annars inte...
    Krya på dig du också!
    /Mats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas bara att din skada är en överansträngning!
      Även småskavanker har en benägenhet att hänga i så det gäller att vara försiktig.
      Synd på Sub8 satsningen.
      Ja, partempot eller VSM är inte hela världen i år, det kan vi ta nästa år som du säger.

      Jodå, jag lär nog kunna köra på rätt bra i sommar...jag har ju tränat i ett helt år nu efter 10 års uppehåll:-) förutom nu i April månad.

      Ja vi hörs
      /Håkan

      Radera