17 juni 2018

Uthållighetspass inledningsvis med Roger och Kent sedan solo de sist 12 milen!

Vi drog igång före sju imorse det vart jag, Kent och Roger som kom till start. Jag anslöt i Sunderbyn sedan cyklade vi upp till Sävast och tog vänster i rondellen det skulle vi nog inte gjort för där fick Roger punktering på tuben på framhjulet. Han hade med sig punkagegga som han blåste in i tubdäcket. Det såg bra ut så vi fortsatte utemed Svartbyträsket till Boden men där var det återigen nästa tomt så vi fick stanna och nu pumpade Roger upp däcket med Kents minipump. Den enda som hade pump med sig vi andra två körde med CO2 pumpar. Nåväl nu upp till Garnis där vi cyklade över Hedenbron vidare ut på Älvsbyvägen passerade Vändträsk i god fart lite for god tyckte undertecknad eller jag började känna mig sliten. Så när vi närmade oss rondellen i Älvsbyn efter ungefär 80 km så meddelade jag mina kamrater att jag inte skulle fortsätta med dem mot Öjebyn utan istället cyklade jag in till Riström som bjöd på både kaffe och bulla men jag ville bara ha kaffe och fylla vattenflaskan min, efter en trevlig pratstund med Fredrik vare så dags för att styra mot 94:an för att hoja ner till Luleå och det jag kallar Kallaxrondellen ja ni vet den man kör i när man ska mot flygplatsen.Oboj så jobbigt det vart! En mördande motvind hela vägen ner till Luleå, phuhu! Strax innan jag kom fram till Alvik fick jag dessutom känningar i höger lårmuskel högt upp nästan i ljumsken. Slog av helt på farten drack mer vatten och avvaktade känningen låg kvar men blev inte värre så efter en stunds överläggning med mig själv så beslöt jag mig för att fortsätta mot Kallaxrondellen istället för att ta Alevägen till Selet och Avan för kortaste väg hem.

200 km 6 timmar 31 minuter 1011 hm 201 watt 30,8 km/h 112 bpm och 79 rpm samt 296 i TSS!
Efter Måttsund och Kallviken så svänger vägen en anings aning å kan man tänka sig det vart rent av medvind!!! Första på hela passet kändes det som. Nu kändes det bra igen och lårmuskeln kändes inte av alls kunde till och med öka aldrig så lite på tempot. Så när jag kom ner till Kallaxrondellen beslöt jag mig för att hoja genom stan istället för dra direkt hem via Gäddvik. Från stan upp till Ormbergets parkering ner igen nu mot sinksundsbacken och därefter Björsbyn. Upp till Rutvik mot Gammelstad där jag stannade vid kiosken på kyrktorget. En Cola som jag svepte på stående fot och även få vattenflaskan fylld för sista gången idag. Ner mot Storheden ut på Mariebergsvägen hemmåt nu såg jag dels att jag hade chans att nå målet som jag trodde inte skulle gå att nå nämligen 1000 höjdmeter och 20 mil totalt. Passerade Hammarenvägen på 18 mil körda så nu ställde jag åter en gång om kompassen nu upp till sjukhuset ut på 97:an upp till Norra innan jag vände ner mot Byn igen med en avstickare ner till färjeläget och därefter upp till rondellen vid sjukhuset åter uppför backen strax innan Kläppenskolan som ju inte är en skola längre vet inte vad man ska kalla den. Vänster in över gruset där de dragit kylvattenrören till sjukhuset så vare ridå! Punktering med 2-3 km kvar liksom givetvis på bakhjulet det ska ju inte vara lätt inte. Jaja bara ta fram grejerna och byta till en hel slang på med däcket pumpa med en CO2 patron å vips vare bara att börja trampa, avbrottet var perfekt för mig för strax innan var jag rejält trött men den korta vilan gav mig krafter åter, sista km:arna gick helt utan fler missöden. Hemma kan jag konstatera att jag givetvis är trött men ändå orkade så pass bra som jag tänkt körde faktiskt uppemot 2 mil längre än jag tänkt och lyckades hålla 30,8 km/h över de 20 mil jag var igång det innebar för övrigt att jag klarade målen om 20 mil och 1000 höjdmeter så jag är grymt nöjd! Vad sätter man i sig på ett så pass långt pass, mitt saldo vart: 3 flaskor sportdryck Maxim total hydration-orange flavour var smaken som inte är stark utan ganska mild, 1 flaska vatten, 1 Coca Cola, 1 kopp kaffe, 2 Powerbar Energize, 1 Powerbar powergelpåse samt 3 Isogel. Det var vad jag satte i mig under 6,5 timmes lågintensiv träning. Nu visade det sig att grabbarna inte cyklade så mycket längre samt att jag blev piggare efter kaffekoppen hos Riström :-)
Hela 296 i TSS vittnar om att det var ett rejält hårt pass jag får vara nöjd!
Hade nog kunnat haka på dem hela passet men gjort är gjort det vart ett kanonpass i kanonväder! Tack för det vädergudarna :-)
Passet i Relive!
Filmsnuttar från dagens runda!

Ett till då!
Veckans träning klar det blev