14 februari 2018

En kort reflektion bara!

Ja jag satt å kollade i träningskalendern och måste trots allt säga att från och med november månad 2017 fram till nu i februari 2018 så har träningen och även livet i stort gått som på räls, ta i trä äre väl bäst att säga då direkt efter det :-)
Har nog inget tidigare år kört på så hög intensitet under så lång period tidigare med så få återhämtningspass, jag har tidigare följt träningsprogrammen slaviskt vilket jag inte gjort de senaste 4 månaderna över huvudtaget utan mer gått på egna erfarenheter från tidigare år, det som är nyckeln för mig är troligen inte det för dig kom bara ihåg det vi svarar alla olika på all form av träning. I mitt fall så ser jag ett tydligt tecken på att hård träning över lång tid med längre pass ger mig en rejäl ökning i form. Intervallerna finns också där i mina pass men mer på naturlig basis i långpasset, en längre stigning här en flak del av banan där då jag går på max ger mig intervaller på ett annat sätt än ren intervallträning 5x5 eller 2x20 exempelvis. Som Epic KOM klättringen på dryga 9 km den tar över 20 minuter där har jag en stenhård intervalltjuga!
Roade mig med att ta ut tid i effektzon från 1 nov-17 till och med idag då totalt 171 timmar och 49 minuter! 18% i effektzon 4 eller högre av den totala träningstiden för perioden! Min ökning om jag jämför med säsongen 2015-2016 hittar jag i effektzon 3 där har jag ökat volymen med cirka 7% det är ganska mycket det! Zwifts rätt hårda banor ser jag som en stor orsak till min ökning! :-)


Viktigt att komma ihåg jag har slagit till backen och tagit vilodagar när jag känt mig sliten mer än vanligt! Men det är färre hela vilodagar, har givetvis haft återhämtning med då i form av väldigt lätta återhämtningspass. Det verkar för min del som rätt medicin för jag är formmässigt i absolut topp vad det gäller prestationsförmåga just nu. Skulle jag i dagarna kört ett fystest så är jag bombsäker på att det skulle visa på precis det! Ja därför kollade jag med programmet two stage bicycle test där får jag följande VO2max!

Alltså toppform som jag trodde! ;-)
Nä nu ska jag strax lägga mig för en tidig uppstigning måste ju åka runt 5:30-5:45 för att vara på plats i tid och hitta till dagkirurgin på Piteå sjukhus! Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar