22 december 2013

Dan före dan före dopparedan och ett distanspass

Steady moderat effort zone 2 & 3!



Tyckte jag lyckades ganska bra med att följa planeringen idag. 44% eller 1:06:36 i zon 2 och 36% eller 00:54:36 i zon 3!
Först 15 min uppvärmning sedan 60 min i zon 2, 241 watt(2,74 w/kg) 125(75,4%) BPM och 101 RPM.
Därefter 60 minuter i zon3, 294 watt(3,35 w/kg) 132(79,5%) BPM och 96 RPM.
Totalen blev 2h30min, 261 watt(2,83 w/kg) 126(76%) BPM maxpuls 147(89%) BPM och kadens 98 RPM! Det kändes i benen på slutet av den andra timmen, stark men trött! Nu är den andra tunga veckan till ända, det blev 14h 2min 20sek, totalt 14 pass!
Jag är väldigt nöjd med veckan som gått alla tunga pass har varit jobbiga som de ska men ändå genomförbara har dessutom känt mig oförskämt stark! Nu lagom till jul å allt så äre en vilovecka förutom lördagen då det är 30 km tempo!
Sen har jag fått höra, hur kan du sitta flera timmar på trainer?
Jag säger ni som är ute å kör i minus grader flera till och med, hur kan ni?
Själv tycker jag det är ganska lätt, gammelhojen står ju där fastskruvad på trainern vad är problemet liksom? :-) Men skulle jag ha en dålig dag då sneglar jag bara mot väggen å ser vinnartiden från förra årets vsm tempo herrar klass H55 så kommer beslutsamheten och glädjen åter... Ja bara att kunna träna som jag gör det är inte alla förunnat inte. Man ska vara glad att man är frisk säger jag :-)
Ja för det är oftast glädje i min kropp när jag hojar väldigt sällan tristess eller leda. Ibland är där dock en viss utmattning men så skare ju vara när man tränar hårt!
Så nä hjälmen av för er som tränar utomhus den här tiden på året, brrr! Ni är coola! :)

8 kommentarer:

  1. Jag har kämpat satan i veckan och legat i som en rem, dock blandat med 6h tennis. Jag fick ihop 13h totalt, det saknas bara 7h cykel alltså, hur hinner du, jag har ändock varit helt ledig, det antar jag inte du varit, hmmm

    SvaraRadera
  2. Tja jag tränar antingen direkt efter jobbet dvs runt 16-tiden eller efter middagen om det kniper runt 18-tiden. Å sen på helgerna oftast på förmiddagen. Vissa dagar ett morgonpass styrke före cykelpasset efter jobbet.
    Mer konstigt än så är det inte :-)

    SvaraRadera
  3. Funderar över hur du kan köra så pass många cykelpass och ändå köra tunga benpass på gymmet?

    När jag kör benpass på gymmet lider jag av trasiga ben i minst tre dagar. dag ett kan jag glömma allt vad cykel heter,.

    SvaraRadera
  4. Ja det känns Kent men jag kör ändå ;-)
    Jag kör styrke enligt anvisningarna först en 12:a på något lättare vikt sen en 6:a på tung vikt! Å bara två set på varje övning! Så det blir inte som förr när man körde 3x8. Allt enligt min planering. Styrkepassen körs med 72 timmars vila mellan. Så jag kör oftast 2 pass i veckan nån gång 3.

    SvaraRadera
  5. Glömde nämna det Kent! Jag masserar själv mina lår och vader med massageolja i stort sett varje kväll! Sitter väl en 10-12 minuter ungefär.

    SvaraRadera
  6. Ja det är magiskt att hinna likafullt. jag har provat så mycket träning det går egentligen och varvat med dubbla pass, sen då jag summerar så blir det ändå bara typ 9h en riktigt bra vecka (normalt 5h). Nån enstaka på 13 men då har jag fuskat med badminton eller tennis i minst 5-6h. Mallis blir ju mer upp emot 20h men då sjunker ju den där kurvan som en sten -70 är inte optimalt på nått sätt om man ska prestera nått

    SvaraRadera
  7. Aja jag har nog bättre förutsättningar än de flesta. Jag har inga barn hemma så tid finns så det räcker och blir över. Mallis ska bli väldigt spännande att få upppleva för första gången för min del. Kommer säkert att blir timmar...
    Detsamma Stefan, God Jul!

    SvaraRadera