19 november 2018

Missöde på träningspasset hem från jobbet men bra till slut

Ja det började med att jag tänkt cykla till färjevägen alternativt ända ner till färjeläget men först styrde jag cykeln upp till bondgården utmed 97:an, väl där så vänder jag för att inte cykla ut på 97:an. Nu bromsade jag in kraftigt med skivbromsen bak och där vart det stopp! Discbromsen bak hade frusit fast :-0 Vad göra? Fans fan inget annat göra än sätta sig ner på sadeln å börja jobba tillbaks hem de dryga 5 km:ar det var kvar snittade 15 km/h med rejäl belastning på benen, suck! Efter morgonens strul med cykeldatorn skulle man kunna tycka att det räckte men inte då... Såg när jag kollade upp bakbromsen att den helt enkelt frusit! Jag sprayade på lite 556 hoppas det gör att bakbromsen inte fruser ihop fler gånger.
Väl hemma byte till traineroutfiten.
Här valde jag första Park- och Skyloop inkluderat 12,8 km! Efter det ett varv enbart Park Perimeter Loop Banner to Banner. Smög sedan runt på lilla slingan ett tag efter målgången innan jag nöjde mig och klev av. Fick ihop hela 2:28:50 totalt för dagen, inte illa att jag dessutom fick hela 48:22 utomhus i kylan som är. Månadsmålet nu uppe i 43:19 79% av den planerade totaltiden är uppnådd.
Veckan har börjat bra förutom de mekaniska och elektroniska missöden jag haft idag.
Har nu tränat 43 dagar utan hel vilodag det går alldeles utmärkt bara man har koll på att inte överträna.
Passet i Relive!

6 kommentarer:

  1. Oj. 43 raka dagar. Inte illa!

    Däremot lite surt med discbromsen, men bra träningseffekt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det fungerar bra för mig med att träna dagligen heldagsvila ger "klister" i benen ja i alla fall för mig :-) Hade varit intressant med en effektmätare där, undras hur mycket över 300 watt jag låg de dryga 5 km:arna hem.

      Radera
  2. Frusen bakbroms vet jag allt om, hade det på min gamla vintercross (som pensionerades i år). Är det mekaniska skivbromsar, jag hade frusen bakbroms i tre säsonger tror jag, inte optimalt men man lär sig tydligen köra ändå. För egen del så var det fukt/vatten i vajerhöljena som fryser. Nu har jag hydrauliska på årets vintercykel så jag hoppas slippa det där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahh! Det är mekaniska så då äre säkert som du säger för nu frös bakbromsen igen efter 15 minuter av passet till jobbet, jag kände lite försiktigt på bromshandtaget å det var helt stumt! Men så fort jag kom inomhus med hojen så funkade bakbromsen igen.

      Radera
    2. Det ska gå att lösa, men då måste man såklart få vajern och höljet torrt först sedan har jag för mig att man har i lite fett för att hindra det från att frysa igen. Men det är ett helvete, egentligen bäst att besöka sin LBS och så får dom lösa det, vi lär inte vara dom första som det hänt för.

      Radera
    3. Jag har ju frambromsen som inte frusit ännu bara att vara försiktig med den så man inte står på öronen.

      Radera