17 november 2018

Bättre sent än aldrig

Jag har aldrig cyklat ett Gran Fondo 100 km senare än detta års november Gran Fondo. En gång tidigare nämligen 2015 cyklade jag november Gran Fondot men då den 1 november. Nu är vi ju mer än halvvägs in i november månad och jag lyckades fixa tiomilaren men det var tufft! Tvivlar på att jag kör någon mer Gran Fondo förrän i april månad nästa år. Har så här långt aldrig kört någon från dec-mars. Osvuret är väl bäst men jag är ganska säker på att det inte blir fler med tanke på att när kylan kommer så säger mina bihålor stopp å då äre definitivt inte läge för någon tiomilare utomhus. Drog igång runt tiotiden och noterade direkt en grym motvind från norr ser nu att den var mellan 7-12 m/s!!! Jotack! Den kändes fick jobba som fasen första timmen i stort sett bara motvind och då låg också snittet på magra 20 km/h det vill säga en sluttid på runt ikring 5 timmar för 10 mil. Kändes riktigt jobbig där å då men jag bet ihop och ser man på efter 50 km cyklade så hade jag kämpat upp snitthastigheten till 22,8 km/h och då menar jag verkligen kämpat. Nu vare bara att fortsätta på den inslagna linjen efter 75 km hade jag jobbat upp snittfarten över 23 km/h till hela 23,3 km/h! I mål efter 100 km avklarade så var snittfarten hela 23,6 km/h! Jag gick på hårdare allt eftersom och si det gick riktigt bra det. Man kan säga att det inledningsvis var hyfsat varmt men blåsigt som bara den och så var det nästa under hela passet förutom sista 40 minuterna då det vart kallare när solen försvann i horisonten. Enda som kändes lite fruset var fötterna skulle kanske haft neoprenskoöverdragen men de är så förbannat fula så jag orkade inte :-)
Fick alltså ihop 100,5 km på 4:15:52 det är också dagens totala träningstid veckototalen 14:28:05.
Månadsmålet nu uppe i 39:10 vilket då är hela 71% av totala 55 timmar.
I övrigt så ska jag göra ett återköp imorgon på XXL framlampan jag köpte i veckan räcker inte riktigt till om man så säger brinntiden är alldeles för kort de påstådda 2 timmar på kraftigaste ljusläget håller inte 2 timmar utan 1h21min! Nä jag lämnar igen den som sagt å köper annat. De har grey friday-pris på en Magicshine MS-628 med hela 3200 lumen för nu endast 699:- Tror jag ska testa den istället.
Passet i Relive!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar