22 juni 2017

Äntligen!



Som någon sa för länge sedan ;-)
Nu ska gipset av och agrafferna som de satte ihop opsåret med bort!
Har kliat ordentligt under gipset de senaste dagarna så det ska bli skönt. Oj så stel armen är efter att de tog av gipset så var det dags för röntgen innan mötet med ortopedläkaren. Allt såg bra ut sa han och klippte bort agraffarna, gjorde ont men jag sa inget :-)
Sedan var det dags för fysioterapeuten och genomgång av de rehabövningar jag ska träna 4-5 ggr per dag. Inga problem, jag fick rent av en chock hur stel vänsterarmen är!!!! Jag kan böja upp armen mot kroppen till 90 grader ungefär sedan är det stopp :-O
Jag kan räta ut armen miserabla -68 grader tror jag fysioterapeuten mätte det till?!?! Det känns skitjobbigt men enligt ortopedläkaren fullt normalt efter en olocrano operation. Jag kommer som jag förstår det att få jobba för att återfå min rörlighet i armen. So be it!
Nu till vad som hände sedan jag kommit hem, byte om till innebibsen strumpor och pulsband! Sedan klättrade jag upp på Trainerhojen för ett första träningspass på 2,5 vecka!
Mmm inledningsvis kändes det så där men efter 15 minuter bestämde jag mig för, make it or fake it!
Det vill säga ösa på! :-)
Det gjorde jag i 30 minuter innan jag kände att det räckte liksom :-)
Fick ihop 156(95%) bpm 251 watt(2,95 w/kg) och 87 rpm i kadens under halvtimmen jag låg på! Inte illa efter en svår krasch, sjukhus och operation! Totalt för timmen vart det,


För de som undrar så har jag en tempobåge på trainerhojen så jag kan sitta uppe i padsen med högerarmen och bara lägga vänsterarmen i padsen. Det fungerade men efter 40-45 minuter var jag rätt slut i högerarmen. Det räckte med en timme alla gånger. Är dock så glad att jag kan sitta på en cykel över huvudtaget! En annan observation, jag väger 2-3 kilo mindre nu än när vi åkte ner till Mallis vilket förvånar mig lite granna?!?! Dock så hade vi halvpension och åt rätt mycket grönt till frukost och middag så det kanske gjorde sitt till förutom traumat, den dåliga maten på sjukhuset och tappad muskelmassa...
Nu firar jag å frun midsommar eftersom hon jobbar hela midsommarafton. Gla midsommar allihopa!

1 kommentar:

  1. Vad skönt att FU har fått bort gipset och att du har börjat träna lite. Bara jobba och kämpa på, men du är ju tjurig och envis då det kommer nog gå bra.
    Glad midsommar på dig med.

    SvaraRadera