16 februari 2017

Lactate Threshold Basic Ride 1



Ajajaj! Fy satan va jobbigt det var inte i närheten av vad jag ens kunde föreställa mig!!!
Ja det var ett tröskelpass som stod på planeringen så jag värmde upp i 15 minuter med bävan för vad som skulle komma å det kom Big time!
Jag följde schemat till punkt å prickar så efter 15 minuters uppvärmning var det dags för 3x1 minuts 100+ rpm på 80 % av FTP! På det var det 10 minuter cruise på 80-90% av FTP! Därefter 5 minuters vila seen började det sjukt jobbiga 2x10 min på 100-105% av FTP med 5 minuters vila mellan intervallerna. Jag trodde på allvar att jag skulle döööö... Satan i gatan va jobbigt det var! Betänk att jag nu körde tröskelintervallerna med mina Garmin Vector 2S effektpedaler inga Tacx eller Zwift på 20-50 watt höga glädjevärden, det gick så här,
1:a intervallen, 315 watt(3,66 w/kg) 154(94%) bpm och 84 rpm.
2:a intervallen, 320 watt(3,72 w/kg) 155(95%) bpm och 85 rpm.
Maxpuls för passet uppnåddes givetvis på den andra tröskeltian, 163(99%) bpm!!! Bara det, 99% av maxpuls! Jag gav som synes allt, precis allt idag!
Efter det 5 minuter återhämtning sedan 10 minuter på 254 watt(2,95 w/kg) 145(88%) bpm och 87 rpm! Nu återstod 10 minuter nedvärmning. Så fruktansvärt skönt att jag kunde köra tröskelintervaller utan att få några som helst känningar i benen bara mata på det jag orkade!
Är faktiskt en aning förvånad över den för mig höga effekten! Hade absolut inte räknat med dessa siffror. Men så har jag trots min låånga frånvaro av strukturerad träning ett grymt tjockt pannben! Idag behövdes det verkligen, smärtan var enorm å då menar jag givetvis från själva utmattningen av kropp, mjölksyra och stumnande ben inget annat! Så nöjd, så djävla nöjd!!!
Detta ger mig ett FTP värde någonstans mellan 305-310 watt! Det hade jag inte trott snarare runt 295-300 max. Ni skulle bara veta hur det kändes när jag drog igång den första tröskeltian! Chocken i kroppen var total, nästan förlamande. En röst inom mig sa: Du vi skiter i det här det är ju rent av vansinnigt! ;-)
Detta pass var på många sätt ett enormt jobbigt pass, inte minst känslomässigt i och med att jag fortfarande inte är fri min mystiska åkomma i benmusklerna tankar på om det skulle bära eller brista, sedan den enorma urladdningen skitjobbig när man betänker att senaste passet som är i närheten av denna kaliber var gode längesedan. Men jag gjorde det jag genomförde min första stenhårda träning på ja månader. Räknar inte med mina pass på Zwift innan jag drabbades av min mystiska åkomma. Detta det var något helt annat!
Kan bara bli bättre nu.

6 kommentarer:

  1. Riktigt rejält och gediget pass. Roligt att du är tillbaka på banan.

    SvaraRadera
  2. Tack Tomas! Ja det där behövde jag verkligen.

    SvaraRadera
  3. Tack Stephan! Ja det var både jobbigt och skönt samtidigt! :-)

    SvaraRadera
  4. Kul Mats att du är tillbaka i sadeln, och grymma watt!!!starkt

    SvaraRadera
  5. Tack Peter! Ja med tanke på mina problem senaste tiden så var det en grymt skön känsla att kunna prestera bra trots allt!

    SvaraRadera