5 maj 2016

Träningstorsdag!!!

Ja med röd dag i dag, kristi flygare dvs ledig från jobbet!
Så var det upplagt för en riktigt riktigt hård träningsdag! Å det blev det definitivt!
Träningsdagen började med att jag bilade till Biltema för att inhandla lövräfsa, sopsäckar och en cykeltrainer! Efter det hem skruva upp plasträfsan på ett skaft och skruva ihop trainern.
Efter det byta om och packa bilen samt bege sig mot Seletkorsningen. Där satte jag upp trainern med min tempo hoj Ridley Dean 1113a!

Klar för uppvärmning
Å se det fungerade perfekt! Körde ett tjugo minuters program som stegrade pulsen som till sist före spinn sista 2 minuterna var uppe i tröskelpuls, rent av perfekt! Jag provar nu vilken tid som blir bäst inför ett 30km tempo! Man vill ju inte bränna allt för mycket energi före tempoloppet i sig.
Så först uppvärmning 20 minuter,

Uppvärmning
Lastade in trainer i bilen och gjorde mig klar.
Mockträsktempot!!!

Mockträsktempot
Ajj! Så ont det gjorde i kroppen! Ja jisses premiär för denna säsong dessutom. Å ånyo så spelade vindgudarna mig stora spratt! Det var sida mot upp till vändet o vet man vad sida mot samt rakt motvind ner till mål! Jihaa! Men jag hade gett mig faan på att inte komma in under 40 km/h på denna premiär. Alla tidigare premiärlopp på tempohojen har slutat runt 39 km/h! Alla dessa på Mockträsktempot! Meeeeeen inte idag inte! Nä som synes så fixade jag det, 40,4 km/h rent av NPower 290(92%) watt(3,37 w/kg) 144(87%) BPM i snittpuls och 152(92%) BPM i maxpuls 80 RPM i kadens!!!
Sjukt jobbigt helt enormt nöjd med resultatet!! Säsongen kunde fan inte börjat bättre!!! Så med det i bagaget så satte jag upp tempohojen i trainern igen för nedvärmning,

Nedvärmning
Som synes 12 minuter nedvärmning, nu råkade en massa cyklister cykla förbi fick en massa undrande blickar! Jag kanske skulle tagit betalt! Hihihi!




Sådärja! Då vare klart premiären avklarad och det med hedern i behåll! :-)
Inte illa alls! Är hela 10 månader sedan jag satt på Ridleyn vet ni vad!!
Så resultatet var med råge godkänt!

Svartbyrundan

Ja det återstod ett pass till vet ni vad, dryga 5 mil upp till Boden runt Norra Svartbyn och åter till Byn! Precis när jag satt härhemma å drog i mig fil/flingor och Proviva så ringde Danne och undrade om jag skulle köra något träningspass idag ;-)
Jahaja! Jag sa som det var att jag precis skulle dra igång Svartbyrundan som andra tuffa passet idag med cirka 1,5 timmes vila mellan passen och att han väldigt gärna fick haka på!
Det gjorde han vi möttes vid Evas Cafe-korsningen ungefär sedan drog Danne mig upp till Boden runt Norra Svartbyn åter till Sävast innan han tackade för sig å for hem. Nu hade jag "bara" dryga 18 km hem eller exakt 18,62 km, 

Hem från Sävastrondellen
Jag fixade som synes mot alla odds att hålla hela 31,5 km/h ensam hem i motvind, jadå det var motvind igen när jag gick in på Gamla Sävastvägen?!?!
Hemma helt totalt slut! Tur Danne mötte upp och drog runt mig för där hade jag det jobbigt bitvis på hans hjul för han körde hååårt! Tack kompis! Tack som faaaan... :-)

25 km med Danne
Danne höll ett rätt så bra tempo! Jag hade fullt sjå att hålla hjulet men faan vad vi är samspelta, behövs inga tecken mellan oss vi läser av varandra så grymt bra. Han drog precis rätt hela tiden!
Detta gjorde givetvis att totalen blev något högre än den skulle blivit om jag kört rundan ensam!

Svartbyrundan
Så var dagens träningspass över 2:56:47 total träningstid idag och 84,63 km 35,1 km/h snitthastighet!
Nu middag med frun som varit cykelänka större delen av dagen jag drog iväg runt 11 och kom hem runt 16! Tack älskling för ditt stöd! :-)
Mötte cyklister dels under tempoloppet men också på Svartbyrundan alla med jackor och långa bibs eller benvärmare??? Själv körde jag kortärmat och kortbent! :-)
Nuu börjar cykelbrännan skönjas liite tycker jag ;-)
Å bättre ska den bli om inte annat på Mallorca i slutet på juni månad :)

2 kommentarer:

  1. Bra fart Mats! Är du på jobbet i morgon fm, så bjuder jag på kaffe.
    /Fredrik

    SvaraRadera
  2. Vääldigt nöjd med premiären Freddan, var faktiskt lite nervös rent av inför den. Visste inte riktigt var jag stod men nu vet jag. Jepp! Jag ska försöka komma förbi på en kaffe! :-)

    SvaraRadera