31 maj 2016

Testrunda med Vengen efter vevlagerbyte

Ok! Nu har jag nya vevlager så nu äre tvärtyst vid rundtramp!
Meen tyvärr tyvärr så är det fortfarande så att när jag ställer mig upp/sitter ned och trycker på med kraft så knäpper det någonstans i hojen. Jag tror nu så här, kedjan eller vevarmarna!
Något mer finns inte kvar alltså... Sätter trots allt en slant på kedjan jag.
Nu har tre personer hört mitt knäpp/klickande när jag trycker på, alla säger att ljudet kommer från vevpartiet/framväxeln(så även jag) men man ser absolut inget som tar i eller så???
Dessutom, hörs knäppande på både lilla och stora klingan fram? Därför tror jag inte alls på framväxeln får då skulle jag väl bara höra oljudet på ena klingan om någon av klingorna vore skadade eller?


Testrunda
Å så en 6:a då innan jag vände å drog hem.

Sådär pass!
Nu är det rast vila i det Nilssonska palatset!

9 kommentarer:

  1. Kolla pedalerna om det inte redan är gjort - första jag gör vid knak från vevpartiet - byter pedaler.

    SvaraRadera
  2. Jepp! Done that already, nya pedaler nya klossar ny kassett, styret check, styrtapp check, sadelstolpe check och sadel rails check! Kvar är kedjan(ny beställd) samt vevarmarna(inte troligt) och sist bakhjulet eventuellt!
    Jag har ju andra hjul att sätta dit. Men börjar med kedjan sedan hjul.

    SvaraRadera
  3. Misstänkte att du hade koll. Min tågordning efter pedalerna är att dra åt klingbultarna, byta och prova andra hjul, kolla och ev dra åt kassetten. Lycka till och hoppas du hittar orsaken

    SvaraRadera
  4. Vi är i exakt samma tankebanor, klingbultarna - check!
    Annat bakhjul monterat nyss :-)
    Kassetten som sagt ny och åtdragen.
    Får se imorgon till och från jobbet om det blir någon skillnad med ett annat bakhjul. To be continued...

    SvaraRadera
  5. Fruktansvärt störande med missljud. Jag blir tokig av sådant. Du har säkert provat detta enkla, men om inte brukar det i bland vara snabbkopplingarna.

    SvaraRadera
  6. Jepp! Dåligt spända snabbkopplingar, på bakhjulet sitter det andra snabbkopplingar... Just det ja nästa steg om detta hjul gör hojen tyst ta snabbkopplingen från det till pt-hjulet! Tack Tomas! Man blir som blind till slut när man håller på å testar å byter hit å dit. Men för eller senare hittar jag det. Missljudet började komma så smått när jag kommit hem från Mallorca i april.
    Nä vänta när jag hade uppe hojen i trainern hos Jorma så var det en tacx snabbkoppling och missljudet var där ändå! Så den är det inte...
    Suck! :-/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Få se vad byte av bakhjulet ger imorgon nästa är kedjebyte ifall inte hjulbytet ger något.

      Radera