29 maj 2016

Funride med hybriden minsann!




Mmm! Så vart det, valde att cykla distanspasset med hybriden då Vengen förvisso är klar men står hos Jorma jag hämtar den på tisdag eftermiddag...
Det var ett riktigt bra pass idag kallar det rent av för funride! Kanonväder tillsammans med en kropp som är i topptrim! Jag säger bara kan det bli bättre? Knappast!

Funride!
Ner till färjeläget sedan över med färjan och vidare in till Avan därifrån upp till Selet. Från Selet vidare upp mot Klöverträsk, i Eriksberg kommer första grusvägsavsnittet det kommer efter exakt 2,22km och är 130 meter långt men där blir det nog till att gå det är vassa stenar överallt. Jag skulle inte chansa å cykla över med racer inte. Sedan är det bara 2 kortare avsnitt till där halva vägen är avgrävd dvs ena sidan bara så man kan smyga förbi på asfaltsträckningen alltså. Dessa är 140 och 90 meter långa om jag läser av min Garmin rätt! Mer än så är det inte sedan är det ömsom bra och halvdålig väg som vanligt till Klöverträsk! Men det går alltså att hoja dit om man är beredd på att gå de 130 meter som det är helgrusat strax efter kurvan i Eriksberg. Då vet ni det!
Jag körde alltså till Klöverträsk där jag svängde vänster så jag kom ut på 94:an i den nedre korsningen för att få cykla upp till den över och där svänga åter in till Klöverträsk. Åter till Seletkorsningen där jag svängde vänster in på Mockträskvägen till Boden ner via Hängbron förbi Retro för att fylla på vattenflaskan. Ingen kaffepaus hade en tid att passa skulle vara hemma 13 för att hinna käka tidig middag med frun som börjar jobba 14. Jag var hemma 13.01!
Men så fick jag jobba de två sista milen hem i motvinden, mellan 3-9 m/s jo jag tackar jag! Så efter 75 km cykling med ackumulerat 600 hm så fick jag slå på sista 2 milen hem från Sävast, körde


28,4 km/h i snitt hem över 2 mil på 13,5 kg tung hybrid med 3-9 m/s motvind! Det är starkt det men så var jag rätt mör när jag svängde in på garageuppfarten klockan 13.01!!! :-)
Strava beräknar att jag snittade 292 watt (3,44 w/kg) de sista 2 milen!
Ett pass att räkna med! Nu några konstnärliga bilder att njuta av från passet! Hahaha!!! :)





Ni som känner mig vet att jag inte stannar  speciellt ofta för att fota ;-)
Så detta är mer än vanligt med andra ord!

5 kommentarer:

  1. Du skulle ha liftat med mig. Körde om dig i korsningen ut på 97 i sävast.

    SvaraRadera
  2. Ahh! Så pass! :-)
    Det var du med hojen på taket!
    Jag hann se hojen inte dig ;-)
    Där var det tungt i motvinden och en tid att passa där hemma, fullt ös! Ehh eller vad som fanns kvar i benen...

    SvaraRadera
  3. Japp det var jag. Pratade med Håkan när du for från caféet. Ja det började blåsa sen. Förstår det var tufft. Bra kört.

    SvaraRadera
  4. Jag var rätt stressad utanför Retro bara in å fylla vattenflaskan innan jag drog vidare hemmåt. :-)

    SvaraRadera
  5. Förstår när du hade en tid att passa

    SvaraRadera