26 maj 2016

Både bra och dåligt!

Riktigt bra till att börja med, jag och Danne startade eftermiddagspasset på utsatt tid dvs 15.33!
Lätt uppvärmning ut till 97:an innan jag drog på rejält!
Matade på en 7-8 km innan Danne avlöste mig och körde ett par minuter det var perfekt sedan slog jag på igen och matade fram till Sävastskylten där slog vi av och jag tackade för mig och vände åter mot Byn!

Eftermiddagspasset
Till vändet i sida motvind vart det, 10,29 km 15:48 141(86%) BPM maxpuls 150(91%) BPM 305 watt(3,55 w/kg) och 39,1 km/h!

Dryga 10 km i bra tempo
Frå vändet med sida medvind och hem vart det, tog det ganska lugnt hem ändå bra fart tack vare medvinden...

Hemkörningen i medvinden
Nu till det tråkiga, jag har som ni läst om laborerat lite med mina Venge, sadel sadelstolpe mm mm. Det finns en orsak till det, jag har efter Mallorca fått ett knäppande ljud som blivit allt mer påtagligt! Försökt hitta orsaken genom att eliminera det vanligaste orsakerna som sadelstolpe, sadel, styrtapp mm mm. Men idag fick jag nog ringde Jorma och han hade tid så jag bara duschade lastade in cyklen i bilen, åt och drog iväg. Efter att ha skruvat upp den i trainern hos Jorma så cyklade jag på ett tag och han kunde snabbt konstatera att ja det fanns ett störande klickljud som inte skulle vara där. Växelkontroll men alla växlar satt där de skulle. Pedalerna? Ja de gamla Time pedalerna hade verkligen gjort sitt de glappade betänkligt så jag köpte nya Mavic Zxellium Pro pedaler av Jorma. Upp på trainern igen, näää ljudet fortfarande kvar! Ok nästa att byta ut var kassetten därbak som gjort uppåt en 400 mil nu var redo för rakning. Upp på trainern näää ljudet kvar!!! Nu var till och med Jorma inne på att nu finns det inte kvar något annat än vevlagren så han skruvade av vevpartiet så skålarna kom fram och kan man tänka vevlagret på högra sidan var totalt färdigt för skroten!!! Jag har kört cirka 700 mil!?!? Detta blir reklamation till Specialized det! Så var det min känsla från början var alltså rätt, ljudet kom från vevlagret! När man med fingret förde runt lagret så skrapade och knastrade det betänkligt medans det på vänster sida snurrade runt hur fint som helst. Ingen rost fanns därinne så hur det gått sönder vete fasen???
Jag är helt enkelt för start! ;-)

Suck!
Nu hoppas jag Jorma får tag i lager så jag får igen hojen innan Mallorca!
Känns ändå som bra att jag inte envisades att fortsätta trampa med oljudet utan åkte till Jorma med det eftersom det ju nu bevisat var vevlagret som skurit. Inte speciellt  bra att hoja med trasigt vevlager liksom.

2 kommentarer:

  1. Fredriks vevlager gick torrt på mallis, det knäppte också rätt friskt.
    Annars kan du lämna in cykeln på en butik på ön så gör dom det på en kvart och till halva priset :-)

    SvaraRadera
  2. Ok! Nu var mina vevlager inte torra. Så jag förstår faktiskt inte hur de kunde skära ihop. Måste vart nått fel på dem redan vid monteringen. Ett bra tips där Stefan, tack så mycket!

    SvaraRadera