14 februari 2016

CP30



Long warm up, then time trial 30 minutes. Flat-out back, Race Effort(tempobågen)!
Ja så löd beskrivningen av dagens jobbiga 30 av totalt 92 minuters träning.
Detta var vinterns första tempopass i tempobågen under hela TT:n!
Å jag kan meddela att det var ehh rätt jobbiga 30 om nu någon trodde något annat. Valde att köra en låång uppvärmning dvs 30 minuter, körde rätt så intensiv uppvärmning fram till 25 minuter körda då slog jag av å gick ner i intensitet inför det som komma skulle.

92 minuters träning med CP30 markerad
CP30 betyder CriticalPower i 30 minuter, dvs allt du har i 30!
Å så vare också allt jag hade för dagen slitna ben från gårdagens alla pass snöpass å träningspass ja men så vadå bara gilla läget!
305 watt(3,55 w/kg) 142(87%) BPM och 81 RPM i kadens TSS för CP30:n 44,6! Min cardiac drift är dessutom så låg som 2,02 % vilket är klart under gränsvärdet 5 %! Detta värde räknar Trainingpeaks fram från effekt:puls! Satan så jobbigt det var! Vet inte om ni som inte kör tempo kan fatta hur ont detta går alltså... Jag hade 3 riktiga kriser den första efter 5 minuter, andra efter 13 minuter och den sista efter 18 minuter! Det var i dessa svackor som jag var tvungen släppa efter aldrig så lite för en liiten liiten återhämtning mitt i det jobbiga å då gick effekten direkt ner under 300 watt!!!
Jobbigaste delen var sista 10!!! Då var mina ben såå rökta så det finns inte på kartan. Jag gick verkligen på allt jag hade där å ändå skrämde jag inte upp pulsen högre än 148(90%) BPM där! Hade dessutom den där sköna(NOT) brännande känslan i diafragman som jag alltid får när jag ligger på gränsen... Det var ett max effort pass inget snack!
Nästan på sekunden i effekzon 4 och 5! Det där är mitt CP30 pass det! Jobbig känsla bara att se grafen ;-)

Effektzonerna och w/kg

Nu någon timme efter så kan jag känna, saatan så trötta mina ben är nu.
Återhämtningsveckan över nu drar jag igång blocket med 2 tunga veckor igen då. Bara bita ihop och jobba på. Idag fokuserade jag på 5 minutare under CP30:n och nedräkning. Sjukt jobbigt inledningsvis men efter ett tag är det ju det som blir positivt ja framför allt när man passerat halvvägs ;-)
Då börjar det gå åt rätt håll!
Efter CP30:an nedrull så sakteliga via 53/15 i 10 min därefter 53/16 nästa 10:a innan det var en regelrrätt nedvärmning sista 12 minuterna.

Veckans total
Veckans ackumulerade träning!
PS Nu ut  igen för liite snöskottning DS
Sa jag att jag hatade...   ;-)

2 kommentarer:

  1. Intressamt att se att du på ditt distanspass i går körde lika hårt som på din Cp30 i dag. Vad är tanken bakom det?

    Mvh. Mattias

    SvaraRadera
  2. Ehh??? Det gjorde jag inte.
    Viss skillnad på 268 watt resp 305 watt!
    Var för övrigt ett CP60 allt enligt trainingpeaks planeringen. Så helt enligt schemat!

    SvaraRadera