24 november 2015

Två helt olika 30 minuters tempointervaller

Mmm! Fick en ide om att jag skulle testa något som jag förstod skulle bli asjobbigt å vet ni vad det blev det också kan man tänka sig ;-)
Första 30 minuter med fokus på höög kadens från 53/19 till 53/16 dvs växling var tionde minut.
Målbild 110 RPM i snittkadens. Det vart,

Första 30 minuters passet
Å trots den låga pulsen men höga kadensen så brände det något så ini h-vete i lårmusklerna sista tio ja jisses! Grymt skönt med 10 minuter vila, dvs 5 minuter på 39/16 och nästa 5 på 53/16. Därefter vart det dags för den andra 30:an!

Nu var fokus att försöka klara av 88 RPM och växlarna jag valde att använda var 53/15, 53/13 och 53/12 tio minuter vardera... Det vart,

Andra 30 minuters passet
Som synes en helt annat cykling 20 RPM lägre snittkadens men nästa 50 watt högre effekt! Alltså ett klar tyngre mer muskelbetonat pass! Men så vidrigt jobbigt så det finns inte!
Var ren vilja sista 8 minuter in i mål, 335 watt(3,87 w/kg), 150(91%) BPM i snittpuls och 152(92%) BPM i maxpuls snittkadens på 84 RPM gick på hårt muskelmässigt. 319 watt(3,68 w/kg) totalt sett är jag grymt nöjd med.


Två 30 minuters pass

Kände dock att jag mattades betänkligt de sista 10 minuterna i andra 30:an men den där viljan att inte vika ner sig det fanns där även om det var aldrig så jobbigt! Men jag tror defintivt på den här formen av träning med långa intervaller för dessa 30:or är väldigt tempobetonade och ger en högre smärttröskel ju fler man kör. Tror att jag kör rätt hårt nu, har ett par gånger kanske de senaste veckorna känt av något som liknar kramp eller sendrag/brännande känsla i lårmusklerna när jag sitter framför dator på jobbet. Är nästan som när man får mjölksyrekänning eller hur jag ska beskriva det. Går dock över rätt så snabbt men en konstig känsla är det vet tusan vad det kan var för något?!?!
Förra veckan som var återhämtningsvecka hade jag ingen sån här "muskelkänning" dock. Så jag är rätt säker på att det hör ihop med håård träning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar