4 oktober 2015

Tempoträning

Jepp! Det blev ett träningspass med en av Sveriges snabbaste 78-åringar i tempo om inte rent av den snabbaste! Anders Bodin, presentation onödig för de som cyklar. En härlig ungdom med ett djäkla driv!
Jag fick äran att träna med Anders i förmiddags då vi körde det jag kallar Lulemilen! Med start strax bortom Avankorsningen i  riktning mot Gäddvik.
Det började med att vi startade en blåsig uppvärmning från Gäddviksbron å parkeringen när vi skruvat ihop tempohojarna. I Avan en kort stunds paus sedan drog Anders iväg och jag startade 2 minuter efter honom!
Ajjj! Sa kroppen när jag drog igång ajajaj! Det var verkligen en chock för kroppen!!!
Har inte kört eller suttit på tempohojen sedan partempot på sm den 4:e juli det är på dagen 3 månader sedan!!! Så jo tack! Det kändes kan jag säga, var uppe i 148(90%) BPM arbetspuls redan efter 1:32 eller 1,07 km bara att försöka överleva. Därifrån var det 1,17 km plattcykling så jag kunde återhämta mig en smula. På det en nedförskörning i 0,55 km där fick jag upp lite speed 48,1 km/h! På det platt med en knix i 1 km gick på i 44,9 km/h. Nu kom nästa klättring på 0,75 km där gick jag på hårt riktigt hårt 152(93%) BPM och snittade 42,9 km/h! Plattcykling i 1,28 km med en kort knix på det med plats för en liiten återhämtning kunde man trott men inte jag inte körde på i 41,9 km/h och 152(93%) BPM! Nu 0.82km ösa på avsnitt där jag gick på 46,8 km/h snittfart och 145(88%) BPM!
Nu kom Bälingebacken som är 0,94 km lång 151(92%) BPM och 37,9 km/h!!!
Efter den backen vart det nedförs och en kortare stigning på nästa sträckning om 1,83 km där snittade jag 42,9 km/h och hade 152(93%) BPM i snittpuls! Sista avsnittet nu 0.6 km kvar med lätt nedför och platt hem gick på 48,2 km/h och 153(93%) BPM i snitt sista biten in i mål!
10 km, 13:59,10 hade 43,1 km/h i snittfart och maxhastighet 51,6 km/h hade 149(90%) i snittpuls och 155(95%) BPM i maxpuls! Som sagt varken effekt eller kadens vart rätt i och med att jag glömt att kalibrera Vector pedalerna efter att jag dragit om dem med momentnyckel för ett gäng veckor sedan hade helt glömt bort kalibreringen! Attans också! Kalibrerade här hemma å se då visade de minsann watt!! :-/
Anders då, ja han hade kört 2 dar i rad så 78-åringen var nog liite sliten tror han hade någonstans runt 37 km/h i snitt på lulemilen! Heja Anders!!!
Jag är i alla fall grymt nöjd med dagens tempopass perfekt sista träningspass för veckan. Dessutom första riktiga tempopasset all out effort på 3 månader det tar emot i kroppen fysiskt äre en djävla smäll när man slår på max å ska ligga kvar där i 10 km och jag kör på 43,1 km/h!!! Det om något bekräftar mitt påstående om att jag är i nivå med när jag blev skadad i juli månad. Synd bara att missa större delar av den fina "sommaren"! Hehehe! Jaja hösten var i alla fall fin, men då vare rehab å måla hus som det var prio på såå djäkla nöjd nu att vi målade om huset i höstas och inte sparade det till våren... Det hade blivit jobbigt känns det som nu.

Tempopass

I och med det så är det nya träningsårets första stympade vecka till ända 1-4 oktober det vart, 236,63 km på 7:50:54! Rätt coolt, 23 mil på fyra träningsdagar mest tack vare gårdagens distanspass...

3 kommentarer:

  1. Det flyter på bra nu. Riktigt bra styrka i kroppen dessutom. Starkt

    SvaraRadera
  2. Tackar!
    Ja lite förvånad vart jag nog allt. Efter 3 månader utan tempocykling så hade jag definitivt inte räknat med ett så här bra pass. Känner mig stark, igen. De senaste veckornas kontinuerliga träning verkar ha gett resultat!
    Kul som fan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen skoj och motivationshöjande inför kall och mörk vinter.

      Radera