18 april 2015

Distans



Mmm! Eftersom solen lyste upp tillvaron efter att jag bytt till sommardäck på bilen så drog jag i mig en tallrik havregrynsgröt som färdkost sedan svidade jag om från mekkläder till cykelkläder.
Det vart en kompromiss, jag gillar som ni kanske vet INTE vinterklädseln med lager på lager på...
Så det vart sommarklädsel förstärkta med ett underställslager samt arm- och benvärmare och cykeljackan för sommar två lager på fötterna me... Sen var jag good to go!
Iväg strax efter 11 på förmiddagen i strålande sol...
Det gick på lätt till Gäddvik, Kallax seen kom motvinden...Någonstans mellan Kallax och Måttsund fick jag rak motvind, sen satt den i fram tills jag i Älvsbyn svängde av in på 356:an mot Boden då fick jag sida mot!!! Kuuul jamen visst!
Den höll i sig i runda slängar fram till Vändträsk sen slog den lite mer så jag fick rent av medvind resterande del av sträckningen till Boden. När jag svängde in mot Sävast då vare en rak å härlig medvind i ryggen!!!
Kom efter cirka 12,2 mil ut på 97:an å där bestämde jag mig för att köra på allt vad jag orka på tempomilen från infotavlan till bondgården 10 km, detta efter 4 timmar distans?!?!
Jodå det gick jag körde milen på 16:02, 37,8 km/h, 234 watt(2,77 w/kg) och 137(81%)  BPM i snittpuls! Man orkar tydligen mer än man tror... På tal om orka hade en chackning å den kom precis när jag svängt in på 356:an med 6 mil kvar ungefär. Det var plötsligt vääldigt jobbigt!
Men då stannade jag vid nästa parkeringsficka, tog fram min magiska påse med energi... :-)
Drog i mig en liquid och en gel! Drack lite sportdryck! Å se det gjorde susen blev ganska omgående på igen när jag fått i mig energi...
Hade med mig följande, två flaskor 0,7 liter med vardera sportdryck i ena och elektrolytblandning i den andra. Till det 1 bar(powerbar energizer), som jag åt i fyra delar 3 liquider(enervit) och en gel(enervit) samt två sportdryckstabletter ifall jag fyller på mer vatten. Det var allt i enerigväg. Jag förbrukade bar:en, tömde bägge flaskorna på väg hem på 97:an hade nog behövt en flaska till! Drog som sagt i mig en liquid och en gel! Det var allt!
Stannade två gånger första mellan Ale och Selet där jag tog passets enda bild, jag är verkligen inte bra på att fota när jag tränar...
Mest nöjd är jag ändå med hastighets snittet på 30,5 km/h solokörning i 13,8 mil under rätt tuffa förhållanden det är starkt det!!!

Kissnödig
Vägen leder mig till ehh hem så småningom ;-)
Väl hemma behövde jag mat, fanns inget att värma och jag orkade helt enkelt inte ställa mig å laga till nått behövde energi pronto nuuu!
Så vad göra? Joo jag beställde en hämtpizza från pizzerian 500 meter bort tog hojen å bajkade dit! :-) Fick med mig pizzasallad och pizza balanserade hela alltet hem. Åhhh så gott!

Mat för en karl
Drog faktiskt i mig hela pizzan per omgående vilket inte brukar hända det brukar bli left overs! Men inte i dag inte vilket i och för sig inte är så konstigt det gick enligt garmin klockan åt cirka 3400 kcalorier såå...
Jaa just det!!! JAG SÅG OCH MÖTTE MASSOR MED CYKLISTER!!! Jag vinkade snällt till alla jag mötte å faktiskt alla vinkade tillbaka :-) Men kände i stort sett bara igen Urban som stod utmed vägen tillsammans med två andra cyklister någonstans utefter vägen upp mot Sävast hade tyvärr inte tid att stanna å prata! Var för trött för det helt enkelt :-) Ja just det tror det var en Audi där någon vinkade till mig på 94:an i trakterna av Pålsträsk jag hann inte vinka dock nicka till liite vem du nu var!!! Trevligt!
Å nu så här efter passet och maten lite cykelmek, garminklockan sa när jag startade den i förmiddags att kraftmätarens strömstyrka var låg, så jag har precis bytt batteri då i powetap hubben vilket var skitlätt!



2 kommentarer:

  1. Du såg ut att ha bra tryck i pedalerna. Det var jag i Audin. / Andreas L...

    SvaraRadera
  2. Aha! Ja det gick på bra där även om jag var väldigt sliten efter Klöverträsk korsning till korsning på 94:an!
    Tack för vinken, fick lite kraft där! :-)

    SvaraRadera